Loni na podzim proběhnul incident, který se, nejenom mně, stává poměrně často. Má práce byla neoprávněně použita pro komerční účely firmou, která samozřejmě disponuje prostředky, kterými by mohla takovou práci pro své účely získat zcela legálně, férově a tak, jak je dobrým zvykem. Má starší grafika Cyberpunk symphony se objevila v newsletteru firmy CZC.cz z 4.10.2012, který chodí tisícům zákazníků do jejich e-mailových schránek. Vmontovaná do obrazovky notebooku posloužila jako ozvláštnění počítače od HP, jak můžete vidět na výřezu z tohoto newsletteru, který je dodnes zrcadlený a archivovaný na stránkách CZC.cz (samozřejmě již bez mé grafiky).
Firma CZC.cz použila tuto grafiku ve svém komerčním materiálu, zrcadleném a archivovaném i na jejich stránkách zcela neoprávněně, v přímém rozporu s autorským zákonem České republiky. Firma CZC.cz nevlastnila a do dnešního dne nevlastní jediný zákonem uznatelný materiál, který by ji opravňoval k užití mé práce ve svém komerčním newsletteru.
O neoprávněném užití jsem se dozvěděl díky upozornění přátel a protože jsem byl sám zákazníkem CZC.cz, tak jsem si mohl paradoxně toto porušení autorského zákona prohlédnout přímo ve svém mailboxu.
Tou dobou byl již newsletter několik dní “venku” a jak každý marketingový specialista ví, probíhala jeho nejefektivnější fáze působení. Po celou tuto dobu byla v materiálu CZC.cz neoprávněně začleněna má zmíněná grafika. Samozřejmě jsem se ozval s tím, že grafika je užita neoprávněně, že firma CZC.cz poškozuje moje autorská práva a že si nepřeji, aby byla moje grafika dále v komerčním materiálu přítomna. Na základě tohoto protestu musela firma CZC.cz grafiku odstranit, což byl nevyhnutelný krok vyplývající ze zákona.
U slušných lidí a profesionálů, nikoliv však u firmy CZC.cz, následuje obvykle omluva, která má upravit pošramocené vztahy a někdy také kompenzace, jako vstřícný krok. Firma CZC.cz však neučinila ani jedno. Ničeho takového jsem se od CZC.cz dodnes nedočkal, místo toho následovala otravná a únavná tahanice s marketingovým ředitelem Markem Šalandou, který zcela cíleně odmítal přijmout odpovědnost firmy CZC.cz za svoje marketingové materiály, ve kterých neoprávněně použila mou grafiku, zároveň neustále označoval jako odpovědnou osobu “externího grafika” kterého však nikdy nejmenoval a dokonce se snažil odvést pozornost citací “údajně” jeho emailu, který nikdy nepřišel do mé emailové schránky, ani do spamového koše a pravděpodobně nebyl ani nikdy odeslán. Ještě divnější byl fakt, že tento mail byl marketingovým ředitelem citován bez podpisu osoby, která jej údajně psala. Toto jednání bylo katastrofálně neprofesionální a neustále sliby o tom, jak se předá věc firmě k vyjádření, mne přesvědčily hlavně o tom, že v celém incidentu není ze strany CZC.cz sebemenší snaha o řádné urovnání sporu a o minimální vstřícný krok s omluvou. Později bylo jako tento vstřícný krok interptetováno stažení mé grafiky z newsletteru, což ale firma musela udělat tak jako tak, pokud by nechtěla riskovat žalobu a prohraný soud.
Na závěr bych chtěl říct, že mne jednání CZC.cz velmi překvapilo tím, jak bylo drzé, neprofesionální, arogantní a vypjaté v situaci, kdy chyba byla prokazatelně na jejich straně a měli velmi mnoho prostředků k tomu problém v klidu urovnat. Znechucení nad přístupem CZC.cz ve mě přetrvává stále a chtěl bych tímto varovat všechny kolegy, kteří vytvářejí autorské práce, aby si dávali pozor na to, kdo a za jakým účelem jejich práce užívá a neváhali proti neoprávněnému užívání protestovat.