Bylo to jasné a dalo se to čekat. Evoluce, kterou prošel Intuos i Cintiq 21UX a která přinesla i nejvyšší model Cintiq 24 HD Touch, se stále vyhýbala nejmenšímu Cintiqu 12WX. Přitom šlo o docela oblíbený nástroj hlavně u lidí, kteří chtěli mít grafický tablet se zobrazovačem, aby se přiblížili klasickému kreslení a neměli tolik prostředků. Nakonec se i tento nejmenší Cintiq dočkal a v březnu 2013 se objevil v novém – pod označením Cintiq 13HD.
Grafické tablety jsou v současnosti stále jediným a nejpřesnějším zařízením, které umožňuje kreslit a malovat digitálně. Jejich popularita je velká, ale u nejvyšších modelů samozřejmě poptávku krotí vysoká cena. Investice do takového zařízení má návratnost zejména pro profesionály, kteří grafický tablet používají pro svou práci. Původní Cintiq 12WX se tak stal nejdostupnějším zařízením i pro amatérské výtvarníky, měl sice mizerný displej a rozlišení, ale možnost kreslit přímo na zobrazovač a kompaktní rozměry spolu s cenou mnoho lidí přesvědčily.
Wacom touto inovací i posledního Cintiqu uzavírá rozsáhlou etapu evoluce v celé rodině svých tabletů. Nyní mají jednotný design i materiálové provedení a pokrývají všechny úrovně tvůrců – od začátečníků až po profesionály.
Grafický tablet
Grafické tablety, v případě Wacomu, pracují na principu elektromagnetické rezonance. Skládají se z pevné podložky, ve které je plochý vysílač a přijímač a z pera, v němž je ukrytý rezonanční obvod. Pevná podložka komunikuje s počítačem buď přes rozhraní USB a nebo bezdrátově (pouze u modelů Intuos). Signál z ní vybudí obvod s cívkou v peru k odpovědi, která je okamžitě zachycena přijímačem v podložce a předána přes ovladače grafickému programu. Tablet tedy v každém zlomku vteřiny ví, kde se pero na podložce zrovna nachází, jakou silou tlačíte na jeho hrot a v jakém úhlu je hrot k podložce. Toto jsou již dostatečné údaje pro to, aby bylo možné přenášet pohyby pera na obrazovku monitoru a simulovat věrně tahy rukou, které zrovna provádíte. Obecně jsou na tom s rychlostí a přesností nejlépe modely Intuos. Pokud ale chcete, aby byl váš pocit z digitálního kreslení co nebližší kreslení klasickému, musíte sáhnout po modelech Cintiq. Ty totiž mají nad zmíněnou snímací plochou umístěný podsvícený displej, krytý sklem. Kreslíte tak vlastně přímo na zobrazovací plochu, což je velmi přirozené, se všemi klady i zápory, které z toho plynou.
Cintiq 12WX vs Cintiq 13HD
Rozdíly jsou jasné na první pohled. Pokud pominu design, je tou hlavní změnou velikost, poměry a rozlišení použitého displeje. Panel je konečně IPS s LED podsvícením, takže pozorovací úhly jsou mnohem lepší, než u starého TN panelu. Zobrazení si tak lépe zachovává barvy a kontrast, i když změníte svou polohu. Vyšší rozlišení přispívá k mnohem jemnějšímu podání, širokoúhlý displej s HD rozlišením 1920×1080 pixelů (proti původním 1280×800) je dnes prakticky standard. Kreslící plocha je tak v úhlopříčce oproti staršímu modelu trochu větší (13,3“ proti původním 12,1“) a skýtá dobrou ergonomii vzhledem k grafickým programům a jejich nástrojovým paletám, které lze umístit po stranách. Rozlišení snímání zůstalo stejné, tedy 5080lpi, ovšem citlivost na přítlak vzrostla jednonásobně na 2048 úrovní přítlaku, což je plus, které opět vylepšuje pocit z kreslení. Ovládací prvky jsou taktéž nově pojaté, v duchu evoluce celé série – zmizely touch stripy, tlačítka jsou už jen na jedné straně, doplněná o kruhový ovladač. Nový Cintiq má také znatelně menší okraje okolo displeje, původně určené pro oporu ruky a jinak je řešen i podpůrný stojan, který přináší tři aretované polohy. Změn se dočkalo i pero, ale jsou spíše kosmetické.
Cintiq 13HD
Balení
Vše je ukryto v jednoduché černé krabici s grafikou, která je uvnitř rozdělená na palety, které obsahují jednotlivé části a příslušenství. Veškeré vnitřní kartony krabice i palet jsou dokonale černé a zvedají tak dojem z výrobku. Hned v první paletě pod víkem najdete samotný tablet, zabalený ve folii. Pod ním následuje krytá paleta, ve které je uložen stojan, jeho gumové části jsou polepené ochrannou fólií. V nejspodnější paletě objevíte dvojici nestejně velkých chlopní, které zpřístupňují příslušenství. V jedné (vetší) části se ukrývá multikabel, zásuvkové vidlice pro dvoukolík a britskou zásuvku a ve folii zabalené pouzdro s perem. V té druhé pak najdete adaptér napájení, starý známý stojánek na pero a papírové pouzdro s instalačním CD a manuálem pro rychlé spuštění. Součástí balení je i excelentní utěrka, kterou bych uvítal i u Intuosu. Mikrovlákna tvoří rohož s hrubou strukturou, která ale naprosto dokonale a rychle odstraní otisky prstů a mastnotu z krycího skla displeje. Když jsem před časem testoval Wacom Cintiq 24HD, tak utěrka v balení ještě nebyla, je vidět, že Wacom věci stále vylepšuje.
Balení působí luxusním dojmem, samotný tablet je od pohledu opravdu krásný kousek hardware s jednoduchým designem. Asi nejlépe pak vypadá pouzdro pro pero – robustní otvírací kazeta, ve které je přehledně vyskládáno vše, co k peru patří – tohle jsem z pohledu Intuosu Cintiqu opravdu záviděl.
Konstrukce a zpracování
K testům jsem dostal úplně nový výrobek, proto jsem se (i pro účely fotografování) vyzbrojil bílými rukavicemi. Tablet je zpracován velmi dobře, ostatně jsem od Wacomu nečekal žádný průšvih, vyrábí jen několik zařízení a proto se na ně může plně soustředit a vyladit je k dokonalosti. Stejně jako u ostatních Cintiqů nebo řady Intuos 5 už nenajdete žádné lesklé plasty. Bohu dík, chtělo by se říct. Okraje tabletu jsou matné, vertikální plochy po krajích s ovládáním jsou pak pokryté jakousi formou pogumování – snad je odolná a v místech, kde se často pohybují uživatelovy prsty po čase nezačne opadávat. Zaoblené i ustupující rohy tabletu jsou příjemné. Velikost tabletu je 375 x 248 x 14mm, samotná aktivní plocha má rozměr 293.8 x 165.2 mm a váží 1,2 kg. I při určitém namáhání a kroucení tablet nijak nevrže a nikde se nic nerozevírá. Slícování plastů je perfektní. Vše pro konektivitu je soustředěno na jednu stranu, k logu WACOM, na opačné straně od ovládacích prvků. Vlastně toho moc není – konektory jsou utopené v těle, po stranách doplněné o stříbrné zapínací tlačítko a bílou LED diodu, která je mu protiváhou. Svítí díky difuznímu krytu celkem mdle a tak nepůsobí rušivě. Krycí sklo tabletu je hladké a matné, ale přišlo mi, že reflektuje o něco více, než u Cintiqu 24HD – odlesky jsou celkem znát.
Zadní strana tabletu má opět mírně ustupující rohy, z nichž dva mají zapuštěné pogumování a ty protější jsou překryté spolu s částí tabletu pogumováním zcela. Na zadní straně najdeme ještě dvě protilehlé štěrbiny, které slouží k upevnění stojanu. Celkově je dojem ze zpracování tabletu velmi dobrý.
Trochu horší dojem budí podpůrný stojánek. Ze spodní strany je tvořen matným plechem, s logem WACOM, který je na delších protilehlých stranách opatřen gumou, aby neklouzal po stole. Na tomto plechu je pak připevněna plastová část, která obsahuje rámeček s čepy, které zapadnou do štěrbin ve spodní straně tabletu. Uvnitř rámečku pak leží do sebe zapadající trojice chlopní, které podle své výšky drží tablet v různých úhlech k rovině stolu. Zpracování této plastové části mi přišlo trochu horší, jako ochrana hran je použito pogumování, na němž jsou sem tam vidět otřepy z formy a které s velkou chutí zachytává veškerý prach jako mucholapka. Vyklápění chlopní není řešeno nějakým mechanismem (pantem atd.) ale zcela prostě tak, že se plast v místě ohybu ohne. Vznikne tím známá světlá linka namáhaného plastu a je tak otázkou, kolik cyklů toto ohýbání vydrží, protože chlopeň je třeba ohnout vždy o cca 80-90°. Nadruhou stranu je třeba přiznat, že stojánek v podstatě při práci nevidíte a tak jeho estetiku není až tak třeba řešit (i ve vztahu k ceně tabletu) a polohu si asi taky nastavíte více méně jednou a tak nějaké extrémně časté namáhání plastu nehrozí.
Ovládací prvky
Tablet je klasicky vybaven několika ovládacími prvky, které mohou usnadnit práci tím, že si k nim uživatel přiřadí nejpoužívanější softwarové funkce. Zvláště profesionálové však tyto prvky příliš nevyužívají a doplňují ovládání grafického programu klávesnicí, protože tlačítka tabletu nemohou pokrýt vše a mít ovládání částečně na tabletu a částečně na klávesnici se moc s ergonomií neslučuje. Každopádně ovládací prvky najdete na jedné straně tabletu, podle toho, zda jste pravák nebo levák, což lze snadno změnit prostým otočením tabletu o 180°. Uprostřed je čtyřsměrný kruhový ovladač (Rocker ring), v jehož středu je kruhové tlačítko. Další dvě dvojice tlačítek najdete po obou stranách kruhového ovladače, přičemž jsou tlačítka od sebe hmatově diferencovaná – jedno středovým puntíkem a druhé naopak čtvercovou prohlubní. Ovládací tlačítka jsou velmi mírně vyvýšena nad šasi tabletu, mají poměrně přesný a nehlučný stisk. Je trochu škoda, že zde není kruhový ovladač, který má Intuos 4, osobně jsem si na něj zvyknul hlavně pro možnost nastavení rotace plátna v Photoshopu.
Kromě výše popsaných ovládacích prvků a tlačítka pro zapnutí/vypnutí už na Cintiqu 13HD nenajdete nic jiného. V podstatě není ani třeba, ale ti pozornější se jistě zeptají, jak se vlastně nastavují parametry displeje, protože Cintiq má v sobě přece v podstatě monitor. V tomto případě jsem byl trochu zaskočený tím, že vše se ovládá softwarově a je toho docela málo. K tomu se ale vrátím až v odstavci věnovaném displeji. Z celkového pohledu jsou ovládací prvky tabletu dostatečné a jejich funkci si můžete přizpůsobit v nastavení ovladačů tabletu podle svého.
Polohování a ergonomie
Protože jsou tablety řady Cintiq zobrazovací i kreslící plochou zároveň, jsou vybavené různými polohovacími systémy pro co nejlepší ergonomii práce. Nejvyšší model Cintiq 24HD Touch je osazený na těžkém podstavci s vrtulovitými ovladači sklonu a připomíná trochu rýsovací prkno, jeho bratříček Cintiq 22HD potom sedí na velmi oblíbeném X stojanu, který umožňuje otáčení kolem středu i polohování v úhlu k ploše stolu. Nejmenší Cintiq má systém polohování nejjednodušší (berme v potaz i cenu). Tablet můžete používat zcela bez podpůrného stojanu, nebo jej na něj umístit a využít čtyř úhlů naklopení. Tím prvním je samozřejmě 0° tedy tablet ležící v rovině stolu. Další úhly jsou 22°, 35° a 50°. Polohování funguje velmi primitivním způsobem, prostě ve stojanu vyberete jednu ze tří polohovacích chlopní, tu ohnete a její horní pogumovanou západkou ji spojíte se zadní stěnou tabletu. Od té chvíle je tablet podepřený a stabilizovaný. K zasunutí západky je potřeba poměrně velká síla, až jsem se bál, abych tablet nějak nepoškodil, protože pokud ji nezasunete zcela, bude se tablet při jednostranném zatížení rukou mírně kývat. Možná se jednotlivé díly časem „ochodí“ a půjde to snadněji. Ze všech tří úhlů mi nejvíce vyhovoval ten prostřední.
Nicméně, při polohování jsem si všimnul jisté věci, o které nevím, zda je chybou konstruktérů, nebo jestli vyplynula ze samotného provedení a počítá se s ní. Pokud máte tablet nasazený na stojanu a použijete polohy pro 35 a 50°, dojde k tomu, že stojan přestane na stole spočívat na svých pogumovaných pruzích (které vcelku dobře zamezují klouzání stojanu po stole i při práci). V takovou chvíli se začne opírat o hranu nasazeného tabletu a jedna z pogumovaných částí spodní strany stojanu se dostane do vzduchu. Je jasné, že tím se sníží stabilizační účinek, protože samotná hrana tabletu nijak proti klouzání opatřena není. V tomto případě je jediným řešením posunout tablet až na hranu stolu, kdy jeho okraj přesahuje, stojan se vrátí na desku stolu a tablet je o hranu stolu zapřený. V této poloze jsem na Cintiqu 13HD pracoval několik hodin a bylo to bez problémů, tablet se ani nehne.
Naopak ergonomickým problémem může být kabeláž. Díky své robustnosti a krátkosti není kreslení na tabletu bez stojanu moc příjemné, silný kabel se stále plete. Je to zvlášť citelné, pokud si člověk zvyknul třeba na práci s iPadem nebo tablety s Androidem, které samozřejmě nic takového nemají. Pokud ale Cintiq 13HD nebudete používat v ruce, ale jen na stojanu, a pokud máte pro trčící kabel dost místa, neměla by to pro vás být výraznější komplikace.
Kabely a připojení
Tablety řady Cintiq jsou v zapojení náročnější, než jejich kolegové z řady Intuos. Je nutné je propojit s počítačem nejenom kvůli komunikaci, ale také pro přenos videosignálu z grafické karty do displeje tabletu. USB samozřejmě nezvládne Cintiq napájet a proto je potřeba připojit i zdroj. Wacom vytvořil u Cintiqu 13HD multikabel, který sám nazývá 3-in-1. Díky tomu má tablet pouze jeden připojovací konektor. Ten druhý, který na těle tabletu najdete, je pouze USB hub např. pro připojení myši nebo flash paměti. Multikabel v sobě obsahuje trojici zapojení – USB pro komunikaci s počítačem, HDMI pro připojení ke grafické kartě a nakonec konektor, ke kterému se připojuje ještě adaptér napájení. Tato trojice je volně na třech kabelech, které se v jednom místě spojují do jednoho pěkně tlustého a ne příliš ohebného kabelu, na jehož konci je speciální konektor, který se zasouvá do tabletu. Napájecí zdroj je malý a lze mu vyměnit vidlice podle aktuální elektrické sítě. Na výstupu je opatřený zmíněným konektorem, který jej propojuje s multikabelem.
Řešení je to na první pohled elegantní a praktické, ale přeci jen má své nedostatky. Multikabel je opravdu krátký, při zapojení u většího stolu (což grafici obvykle mívají) hrozí, že nedosáhne k počítači. Samozřejmě, jak USB tak HDMI lze nastavit prodlužovačkami, ale už je to věc, kterou musíte řešit. Samotné napájení je díky připojitelnému zdroji s vlastní délkou kabelu bez problémů. Druhým nedostatkem multikabelu je jeho robustnost. Opravdu svou sílou připomíná houževnatý kabel, kterým propojujete PC se zásuvkou. Naproti tomu konektor je plochý a subtilní a nemá žádné upevňovací prvky, takže působí dojmem, že se musí každou chvíli vlivem působení tlustého kabelu vylomit. Nedokážu odhadnout, jakou životnost takové zapojení má – kabel díky tuhostí celkem trčí do prostoru a nechtěné zavadění o něj tak nemusí být jen teoretické. S tím souvisí i možnost používat tablet jako „skicák“, tedy bez stojanu, prostě v ruce, opřený o kolena a podobně. Tlustý a silný kabel vám tohle znepříjemní nebo dokonce znemožní. Někteří lidé v recenzích a na fórech volali po bezdrátovém řešení přenosu dat, ale to by bylo možné v případě USB, přenos FullHD videosignálu bezdrátově by byl podstatně náročnější, jestli vůbec možný.
Kabeláž tedy do určité míry zmenšuje možnosti volného použití tabletu bez stojanu. V opačném případě, kdy pracujete s tabletem na stojanu, se tyto nevýhody vcelku vytrácejí, snad kromě opatrnosti nad trčícím multikabelem.
Displej a kreslící plocha
Zobrazovací panel, použitý u modelu Cintiq 13HD je podle výrobce a-Si Active Matrix TFT LCD (IPS) s rozlišením 1920 x 1080 (FullHD, 16:9) při úhlopříčce 13,3“ a se schopností zobrazit 16,7 milionů barev. Kontrastní poměr je potom 700:1 a jas 250cd/m2. Displej pokrývá solidní zorné úhly, ale subjektivně mi přišlo, že se kontrast přeci jen ztrácí rychleji. Panel by měl pokrýt 75% Adobe RGB, takže žádný widegamut. Podle počtu zobrazených barev je jasné, že můžeme zapomenout na 10bitové zobrazení, konec konců multikabel má jen HDMI a nikoliv DisplayPort. Panel tabletu tak nejspíš nebude splňovat nároky na věrnou reprodukci barev, o referenčním ani nemluvě. Ale ruku na srdce, u zařízení tohoto typu bych to ani neočekával, navíc cena by se posunula zcela jistě směrem, který by většina zájemců o tento hardware neuvítala.
Pocit ze zobrazení displeje je ale velmi dobrý, hlavně díky tomu, že vysoké rozlišení je natlačené na plochu o úhlopříčce cca 13“. Jednotlivé pixely tak skoro nelze vidět, o mřížce mezi nimi ani nemluvě. To je velký rozdíl oproti zobrazení u větších modelů Cintiq, kreslení je pocitově hladší a přesnější. Kalibrace displeje probíhá stejně jako u všech modelů Cintiq – v rozích se objeví kříže, a vaším úkolem je co nejpřesněji na ně kliknout perem. Po této kalibraci je displej nastaven a v jejím rámci drží přesnost kurzoru opravdu dobře. Samozřejmě, u okrajů displeje přesnost klesá, ale méně výrazně, než u větších Cintiqů.
K nastavování vlastností displeje nemáte žádné hardwarové prvky, vše probíhá pouze na úrovni ovládací aplikace Wacom Display Settings, která se nainstaluje spolu s ovladači. Nedokážu říct, jestli aplikace komunikuje přímo s displejem v tabletu, nebo jestli provádí nastavení na grafické kartě, ale řekl bych, že spíše to druhé, díky vzniku ošklivých přepalů při úpravě kontrastu, což se objevuje spíše v případě ladění na kartě. Nastavovat můžete pár obvyklých parametrů – jas, kontrast, teplotu bílé a pak jednotlivé barevné složky RGB. Rozšířené nastavení pak umožňuje jen mírné doladění zobrazení vzhledem k poměrům stran. Cintiq podporuje šetřící režimy, kdy se uspí a odebírá méně než 1W.
Zobrazovací panel je krytý sklem, které slouží zároveň jako kreslící plocha. Z výroby je matné, aby bránilo odleskům, ale jak jsem již psal, zde působilo mírně lesklejší, než u kolegů z řady. Příjemným zjištěním byl fakt, že buď samotné sklo, nebo jeho distance od zobrazovače je znatelně menší, než v případě dalších Cintiqů, takže jste při kreslení hrotem blíže „plátnu“, což přispívá jednoznačně k větší přesnosti. Opět je potřeba se o krycí sklo starat, to znamená dávat si pozor na poškrábání (hodinky, náramky a prsteny), stejně tak je potřeba počítat s tím, že sklo se po nějaké době ušpiní otisky prstů a mastnotou. S tím lze snadno zatočit díky zmiňované mikrovláknové utěrce, která je velmi efektivní a nebo používáním rukavičky (např. SmudgeGuard), která i zlepšuje klouzání hrany ruky po ploše tabletu.
Pero
Nedílnou součástí tabletu je pero, kterým se po něm kreslí. To, které je přiloženo k Cintiqu 13HD se nyní jmenuje Pro Pen a je v podstatě stejné, jako pera, která jsou třeba u Intuosu. Na jedné straně výměnné hroty, na druhé pak digitální guma. Na těle pera pak dvojtlačítko pro různé funkce. Přeci jen i sem zasáhla určitá inovace a pero je trošku kratší, barevně rozdělené na matnou černou gumu a stříbrnou násadku. Dvojtlačítko je potom lemováno kovovou obroučkou, což vypadá velmi dobře. Pero můžete vybavit tradičně také jedním z dodávaných barevných kroužků pro odlišení. Ergonomie je jako vždy dobrá, pero se dobře drží, díky kratší násadce je i otočení pro gumu na jeho konci snazší a guma má trochu silnější odpružení, takže má pocitově lepší zpětnou vazbu při gumování.
Pero je nově dodáváno v parádním pouzdru, které působí velmi pevným dojmem a jasně říká, že tento Cintiq je určený k přenášení. Příslušenství se tak nesmí nic stát a je přehledně uloženo podél pera a připraveno k použití. Nechybí zmíněné barevné kroužky, kruhová pinzeta na vyndávání hrotů a samozřejmě hroty samotné – pětice základních černých hrotů (plus ten, co je v peru), trojice hrubších bílých hrotů napodobujících pocit kreslení s fixou a nakonec hrot s odpružením. Nechybí samozřejmě ani klasický stojánek, který lze opět rozšroubovat a případně si vybavení zastrkat do něj. Technicky pero pracuje s 2048 stupni přítlaku, aktivní je v úhlu do 40° k podložce tabletu, kdy tento úhel náklonu (obsahuje zhruba 60 úrovní) lze použít k ovládání některých funkcí v grafických programech.
Praxe
Vybalení, sestavení a zapojení tabletu není nic složitého a zvládne jej každý. Při osazení do stojanu je potřeba větší síla, aby západka chlopně dobře zapadla. Stojan také neumožňuje tablet používat na výšku. Je třeba počítat s nepoddajným a krátkým kabelem. Instalace je snadná, ale nějakou chvíli jsem bojoval s vícemonitorovým nastavením, protože používám dva panely a Cintiq byl třetím. Z nějakého důvodu se v ovladačích grafické karty změnilo nastavení pro zoom pracovní plochy, takže obraz na tabletu stále nebyl přes celou obrazovku. Po vynulování této hodnoty se vše uvedlo do pořádku. Při práci jsem nezaznamenal, že by se tablet na některém místě zahříval, displej je podsvícený LED diodami a na žádné chladící prvky nenarazíte. To hlavní, co vás zaujme, je displej, který je opravdu velmi jemný a tahy štětci v grafickém programu vypadají opravdu krásně. Vysoké rozlišení na tak malé ploše přináší samozřejmě problém v čitelnosti. A musím potvrdit, že tohle je už na hraně, zvláště pokud používáte programy s komplikovaným rozhraním. Člověk je očima při práci sice jen několik desítek centimetrů od tabletu, ale některé prvky jsou už opravdu malé, i když stále čitelné. Pro osoby se slabším zrakem by toto mohl být problém. Programy, které mají jednodušší workspace (ArtRage, SketchBook) jsou na tom s přehledností mnohem lépe.
Osobně jsem pracoval v Photoshopu s vlastními paletami nástrojů a po chvíli zvykání si nebyla drobounká grafika problém. Pocit z kreslení je jednoznačně dobrý – je to dané jemností rozlišení, které podporuje přesnost a také krycím sklem, které je tenčí a hrot pera má tak blíže k „plátnu“. Díky tomu, že rukou lze obsáhnout celou plochu, je vybírání z palet a ovládání prvků grafického programu snadné i samotným perem. Narážím tím na absenci dotykové vrstvy (i když je klidně možné, že ji Wacom v dalších verzích tohoto tabletu přidá), která podle mého názoru vůbec nechybí. Pro jemnou grafiku je lepší přesný hrot pera, nikoliv prst. Co by mohlo být ovládané prsty je zoom nebo otáčení plátna. Rotovat plátno nejde ani žádným ovládacím prvkem na těle tabletu, takže je nutné se spolehnout na konkrétní aplikaci a její přístup k této akci. Ale i tak se bez matlání prsty po tabletu v klidu obejdete.
Práci mi trochu znepříjemňovaly odlesky v krycím skle, kde se odráží především obličej, což se zlepšilo večer a v noci. Jas displeje je dostatečný a subjektivně byla dobrá i homogenita podsvícení, nakolik ji může člověk primitivními testy ověřit.
Musím se zmínit i (pro mne) největším problémem tabletů Cintiq – o cursor lagu. Nazval jsem tak určité zpoždění kurzoru oproti pozici pera, kterým kreslíte. Nejvíc je to cítit při rychlé, dynamické kresbě, jakou používají třeba ilustrátoři comicsů a podobně. Rychlý a výrazný tah perem má za následek, že kurzor získá určité zpoždění a jakoby za hrotem dojíždí. Nejlépe je to patrné z videa, ale jisté je, že tato vlastnost způsobuje pocit gumovosti při kreslení, což může být pro některé lidi velmi omezující. Už u Cintiqu 24HD jsem spekuloval o tom, že může jít o parametr Report rate, který je vyšší u Intuosu (ten žádné viditelné zpoždění kurzoru oproti pohybu perem nemá), než u Cintiqu. Tento model má stejný Report rate jako jeho kolegové a proto i u něj se zcela jasně cursor lag objevuje. Lag snižuje přesnost a přirozenost především při rychlé kresbě, tam, kde nejsou rychlá gesta není tak znát. U Cintiqu 13HD mne velmi překvapilo, že i když má cursor lag stejný, jako ostatní Cintiqy, nebyl pro mne zdaleka tak obtěžující. Myslím, že za to může rozlišení a formát tabletu, kdy člověk dělá spíše kratší tahy a dojíždění kurzoru tolik nevnímá.
Po pár desítkách minut mi tyto vlastnosti Cintiq 13HD dokonale přiblížily a nemohl jsem se od něj odtrhnout. Působí zkrátka jinak, než jeho větší kolegové. Výborně se na něm skicuje, jemný displej využívá potenciál různých štětců naplno a skici mají až fotografický vzhled. Především thumbnail sketching (malé, palcové skici scén) je opravdu radost. Snadné a přesné ovládání perem je rychlé a kolikrát se člověk přistihne, že přestává používat některé klávesové zkratky. Ten, kdo rád kreslí thumbnaily do Moleskine, lavíruje je vodovými barvami a obtahuje perem, bude nadšen – zatím žádný digitální nástroj nepřinesl takovou jemnost a přesnost v zobrazení. Plocha, i když je zdánlivě malá, je dostatečná pro mnoho různých postupů a jsem si jistý, že pro řadu autorů to nebude žádný handycap.
Určitým mínusem se staly ovladače, nebo alespoň jejich soužití s Photoshopem – práci provázel známý bug, kdy vám při kreslení zhruba každá desátá čára vyjde zcela zbavená přítlaku, což může někoho začít pěkně štvát. Jde ale s největší pravděpodobností o softwarovou chybu a tu je možné opravit novou verzí ovladačů.
Práce s Cintiqem 13HD mne opravdu bavila, přičemž jsem získal trochu pocit, že je tablet navržený k notebooku, aby se dal dobře přenášet na nejrůznější akce a workshopy (možná o tom svědčí i ten krátký multikabel). Díky rozměrům skutečně můžete Cintiq 13HD bez větších potíží přidat do brašny k notebooku a užívat si mobility. Tablet mne příjemně překvapil a při své ceně, která je v současnosti kolem 18 tisíc Kč bez DPH se jedná o dostupné zařízení s velkým potenciálem. Všem, které tento tablet zaujal bych ale vzkázal to, co vždycky – nejdřív si jej vyzkoušejte. A pokud budete nadšeni stejně, jako já, tak máte jasnou volbu.
+
- provedení a vzhled
- kazeta pro pero
- vyšší přesnost práce, než u ostatních Cintiqů, daná jemností displeje a menší distancí hrotu pera od „plátna“
- kompaktní rozměry a mobilita
- cursor lag, i když je stejný, jako u kolegů, není tak citelný
–
- provedení stojanu
- problematický multikabel, krátký a tuhý, rizikový konektor
- bug v ovladačích
Za zapůjčení tabletu Wacom Cintiq 13HD děkuji firmě A|W Graph a serveru Maxarea.com