Vzhledem k různým spekulacím kolem velké retrospektivní výstavy H.R. Gigera v Národním technickém muzeu v Praze, jsem se rozhodl zeptat se na pár věcí přímo ředitele Národní galerie (NG) prof. Milana Knížáka. Jedna ze spekulací se totiž týkala právě této insituce s tím, že bojkotovala výstavu a neumožnila její reprezentativní uspořádání ve vhodných prostorech, kterými NG disponuje, nebo je má možnost využívat. Mnoho lidí si jistě dokáže představit, jak by výstava působila, kdyby nebyla narychlo a s mnoha kompromisy realizována v sálech Národního technického muzea, které svým stavem připomínaly hrubou novostavbu. Rovněž i samotné řešení výstavy, prezentace a přístup pořádající agentury nebyly zrovna příliš reprezentativní a řada lidí byla, i přes radost z možnosti konečně Gigera v ČR vidět, jistým způsobem rozladěna nebo zklamána. Protože nejsem zcela jistě jediný, koho tento problém zajímal, přikládám znění emailu, který jsem řediteli NG odeslal i s odpovědí.
Vážený pane řediteli,
nechci Vás obírat o drahocený čas, a proto přejdu hned k důvodu, proč se na Vás obracím. Za pár dní bude ukončena velká retrospektiva švýcarského umělce H.R. Gigera v prostorách Národního technického muzea. O výstavu, její realizaci a průběh se aktivně zajímám a díky tomu mi nemohly uniknout nejrůznější spekulace, týkající se Vaší osoby a Vašeho vztahu k zmiňovanému umělci i výstavě. Protože jde vysloveně o spekulace a informace z druhé ruky, pátral jsem po nějakém oficiálním vyjádření, nebo alespoň komentáři. Bohužel se mi nepodařilo nic najít a velmi rád bych (a patrně nejen já) znal skutečnost. Proto bych se Vás chtěl zeptat, proč Národní galerie tuto výstavu nijak nepodpořila (nebo dokonce odmítla) a také i na to, jak jste k tomu přistupoval Vy. Jde mi o vysvětlení tohoto nejasného pozadí, o nic víc, spakulace, které se šíří nevrhají dobré světlo ani na Vás ani na NG a proto nemám jinou možnost, než se zeptat právě Vás. Doufám, že si najdete chvilku na odpověď.
Vážený pane Doležálku,
děkuji za Váš dopis – rád bych k němu podotknul, že Národní galerii v Praze a ani Sbírku moderního a současného umění NG nikdo se žádostí o uspořádání výstavy či o případnou pomoc v této věci neoslovil. Dle vyjádření odborníků, pracujících v naší instituci, jsou stejně díla H. R. Gigera mimo okruh našeho zájmu. Nijak nezpochybňujeme význam pana H. R. Gigera pro komerční filmový průmysl, ale sběratelské a vědecké aktivity Národní galerie v Praze jsou zaměřeny jiným směrem.
S pozdravem
Milan Knížák
Toto krátké zdůvodnění by se dalo komentovat různě, včetně typicky zpátečnického akademického přístupu k Gigerově práci. Myslím, že i sám ředitel NG moc dobře ví, že za pár desetiletí bude Giger akademiky brán na stejné úrovni, jako umělci, kteří jsou nyní oním předmětem sběratelských a vedeckých aktivit NG. Soukromé vazby pana profesora na některé z nich, jejichž díla NG nakupuje za podivuhodné sumy, by vydaly také na slušnou analýzu. O to tu nyní ale nejde, to přenechám kritikům, kteří mají NG na mušce.