“Úplný přehled malířských a kreslířských materiálů a technik”
Odborný poradce: Angela Gairová
Z anglického vydání COLLINS ARTIST´S MANUAL (HarperCollins Publishers Ltd, 1995) vydalo nakladatelství Svojtka and Co., v roce 2003 jako druhé vydání.
ISBN: 80-7237-871-6
Počet stran: 256
Provedení: Vázaná, tvrdé desky s potiskem, lepená a vázaná, bez obalu
Průměrná cena: 500,- Kč
Velikost: 22×26,5cm
Hodnocení: 9/10
Hned na začátek řeknu, že tato kniha patří k těm, co se opravdu povedly. Ať už provedením, nebo obsahem. Ale všechno postupně.
Nejprve se chci zmínit o provedení knihy. Je to poctivě vytištěná a svázaná kniha, což v dnešní záplavě různých brožur a paperbacků není až tak běžné. Tvrdé desky, křídový papír a spousty barevných reprodukcí nebo fotografií, které stylově dotvářejí témata každé kapitoly. Systémové členění odstavců a článků je promyšlené a člověk se v něm dobře orientuje. Nejde o jeden blok textu, ale o několik souvisejících odstavců a sloupců, které pokaždé vysvětlují nějakou situaci, materiál, nástroj či postup. Pochválit chci hlavně grafiku, která je opravdu velmi pěkná a povedená, reprodukce prací různých umělců, bohaté průvodní fotografie, které jsou doslova stylové – například před každou kapitolou veliká fotografie typického malířského náčiní vyrovnaného ve velké polici, jakýsi chaos výtvarných prostředků, ve kterém se člověk začne najednou orientovat, jakoby cítil vůni terpentýnu, barev a papíru. Záměrně jsou fotografovány používané, opotřebené a nebo archaické malířské potřeby, čímž vzniká tak přítažlivá atmosféra malířského ateliéru. Sečteno a podtrženo, graficky patří tato kniha opravdu k tomu nejlepšímu, co na trhu najdeme, autoři grafikou rozhodně nešetřili.
A co v knize najdete? Podobně jako jiné příručky je členěná do kapitol o základních prostředcích pro malbu, po té do kapitol o jednotlivých technikách a nakonec najdeme i kapitoly zabývající se teorií. Kniha začíná kapitolou o podkladech pro malbu, což je více než klasické. Je zde podrobně popsáno použití plátna, jeho výběr a napínání v rámu. Následují popisy dřeva a dřevěných desek, lepenek a kartónů. Zmíněny jsou i papíry určené přímo pro olejomalbu, nebo akryl, uvedeny jsou postupy, jak podklady klížit a šepsovat. Vše doplněno názornými obrázky a příklady užití v praxi. Ve stejně popisném duchu najdeme i informace o míchání šepsu, o zatónování podkladu, nebo o akvarelových papírech, jejich výběru a přípravě pro malbu. Detailně jsou popsány i papíry pro pastel nebo pro kresbu. Po informačně bohaté kapitole o podkladech následuje oddíl prostředků pro kresbu. Najdeme zde informace o tužce, pastelkách, rozmývatelných pastelkách, uhlu, pastelech, olejových pastelech, speciálních tužkách, o peru a tuši a markerech nebo fixách. Každý jednotlivý nástroj kresby má svou vlastní podkapitolu, kde jsou ukázky, informace a způsoby použití. Tuši a peru je věnováno prostoru o trochu více. Další kapitolou, po takto podrobném popisu prostředků pro kresbu, je kapitola s názvem Malířské potřeby. Jako první na řadu přicházejí samozřejmě olejové barvy, jkteré jsou popsány opravdu podrobně. Zmínka je i o alkydových barvách, které se mohou mísit s olejovými, ale schnou mnohem rychleji. Dozvíme se, jakým způsobem se olejové barvy míchají, ředí i vyrábějí svépomocí. Kniha neopomíná i olejové barvy v tuhém stavu, které někteří umělci používají. Aby toho nebylo málo, kniha doslova pitvá olejové barvy do nejmenších podrobností, takže následují podkapitoly s vysvětlením základní barevnosti olejových barev, podkapitoly o pojidlech, ředidlech, médiích a jejich výrobě. Následuje podrobný popis štětců, jejich tvarů, způsobu použití a postupů, jak se o štětce starat. Nezapomíná se ani na palety nebo na další pomůcky jako jsou třeba špachtle. Kniha dále varuje před problémy v olejomalbě, jaké si můžete přivodit například používáním velkého množství oleje. Po tomto vyčerpávajícím teoretickém úvodu do olejomalby přichází kapitola vysvětlující podmalbu a její užití a významu pro konečnou malbu, nebo naopak techniku ala prima, kdy se maluje živelně, přímo, bez předchozí podmalby nebo předkreslení. Olejomalba je tak charakteristická i díky používání lazur, velmi zředěných vrstev barvy, které se transparentně překrývají a opticky míchají do nových odstínů. Zmíněno je i impasto, tedy malba hutnou barvou, která zanechává strukturní efekt, nebo malba špachtlí. Jako další techniku v olejomalbě poznáme ztlumení barev pomocí tahů suchým štětcem. Po tomto obsáhlém rozboru olejových barev následuje kapitola o akvarelu. Je podobně strukturovaná jako ta předchozí o olejových barvách, takže jako první se dostává ke slovu popis a rozbor barev pro akvarel, jakož i jejich základní barevnost, po ní přichází na řadu informace o štětcích a jejich tvarech, o paletách a dalších pomůckách, které se používají při akvarelu, například různé houby, nebo látky, které se do barev přidávají. Po popisu prostředků přichází techniky akvarelu, rovnoměrné tónování ploch, lazurování, malba mokrým do mokrého nebo mokrým na suché. Pro kompletní informace o technice najdeme i způsoby vytváření světel, odlesků, nebo struktury a efekty, vytvořené například zrněním pigmentu, použitím soli, vosku nebo houby. Jako doplněk k akvarelovým barvám přísluší i podkapitola o kvaši, tedy vlastně kryvých akvarelových barvách. Zmíněna je barevnost, používané štětce a techniky, nicméně podstatně stručněji, než tomu bylo například u olejových barev. To samé platí i o dalším doplňku kapitoly, a to o informacích o vaječné tempeře. Po těchto tradičních záležitostech přichází kapitola o akrylových barvách. Je popsána jejich historie, složení a vlastnosti, kvůli kterým si akryl získal takovou oblibu. Kniha informuje o základní barevnosti akrylu i o speciálních barvách, které olej ani akvarel nedokáže napodobit. Po této teorii najdeme na stránkách popisy akrylových médií, i aditiv, která se do barvy přidávají kvůli dosažení různých efektů. Opět jsou zde i informace o používaných štětcích nebo špachtlích, jakož i základní techniky práce s barvou, například malba zředěnou barvou nebo strukturální efekty. V tuto chvíli máme za sebou popisy základních výtvarných prostředků a způsobů jejich užití. Pro to, abychom jimi dokázali správně vládnout je tu další kapitola – Barva a kompozice. Zde se dozvíme něco o pigmentech a barvách jako výrobku, dále pak následuje velmi důležitá podkapitola o řeči barev, což je nepostradatelná teorie nutná pro pochopení vztahů barev a jejich působení v obraze. Vysvětluje se zde i barevný tón, nebo míchání barev vzhledem k jejich barevnosti, postavení barev na paletě nebo barevné vztahy. Další informace se týkají barevného výrazu, harmonie barev a kontrastu barev. Po těchto pro malíře velmi podstatných informacích přichází kapitola o kompozici, určování ústředního bodu obrazu nebo záměrné porušování pravidel pro docílení nějakého efektu. Seznámíme se i s tipy pro kreslení a pozorování a skicování. Aby byla teorie ještě obsáhlejší, přichází kapitola o námětech a tématech, která vysvětluje postupy a prostředky pro práci v plenéru a k tomu patřičně podrobně informuje vytváření hloubky a vzdálenosti, počasí, oblohy, vody, stromů, nebo žijících prvcích v krajině. Mimo to se dozvíme i tématech městské krajiny a interiéru. Jako specifický druh tématu následuje zátiší, jeho kompozice, náměty, pozadí, osvětlení a příklad na obrazu kytice. Malíři se zabývají i ztvárňováním živých věcí, na pomyslném vrcholu hlavně lidmi. Proto nechybí podkapitoly o postavě, pohybu a póze, souvislostech postav, o portrétech a osobnosti. Nezbytnou kapitolou je kapitola s názvem Ateliér, kde je mnoho informací o uspořádání ateliéru, o stojanech, skladování a ochraně obrazů, o lakování, paspartách a rámech. Knihu zakončuje slovníček používaných pojmů a rejstřík.
Celkový dojem z knihy je velmi dobrý. Přináší podrobné informace o malířských materiálech, potřebách a jednotlivých technikách. Snaží se zachytit vše podstatné a to se jí daří. Samozřejmě, existují publikace zaměřené přímo na konkrétní techniku, kde se patrně dozvíte ještě mnohem více, nicméně tato kniha je velmi dobrým krokem do světa uměleckých technik, potřeb a materiálů, nejen pro začátečníky, ale i pro pokročilé výtvarníky. Pokud to myslíte s výtvarnou činností vážně, neměla by tato kniha ve vaší knihovně rozhodně chybět.