Studio Steambot o sobě dává opět vědět. Skupina mladých a kreativních autorů je známá především díky své práci v zábavním průmyslu, který je věčně hladový po nových nápadech, ať už jde o filmy, hry nebo další multimediální projekty. Více než před rokem vyšla jejich výpravná kniha Exodyssey, která zaznamenala velký ohlas, a která by rozhodně neměla chybět v knihovně žádného fanouška koncept artu a digitální tvorby. A protože Steambot má páry stále dost, dostává se na trh nový titul z jejich dílny. Tentokrát jde o trochu jiný druh knihy, než Exodyssey. Autoři ze Steambotu založili projekt Steampainting, který se orientuje na technickou stránku věci, především na instruktážní videa, návody, workshopy a samozřejmě právě na knihy. Aby toho nebylo málo, objevilo se i jejich vydavatelství LeBOX, které distribuuje knihy, DVD, tisky a různé promo předměty jako čepice nebo trika. Pohotový eshop umožňuje nákup a expedici do celého světa. Jak to tedy vypadá, pánové to rozjeli opravdu ve velkém. Steampainting: Spark je první knihou, která vzešla z tohoto projektu. Slovy autorů jde o takový velký skicák, zaměřený především na kreativní postupy při tzv. speedpaintingu. Speedpainting je technika, která je v zásadě blízká skice, ale její maximální využití je možné až dnes, díky digitálním technologiím, které urychlují práci takovým způsobem, že nadneseně řečeno – myšlenka ještě není vyslovena a vizualizace je hotova. Speedpainting se těší v oboru velké oblibě, ale čím rychlejší a přitom popisnější je, tím zkušenější autor za ním stojí, jednoduše řečeno, pro opravdu hodnotné rychlé malby je potřeba mnoho zkušeností. Speedpainting také stále víc odbočuje od svého prvotního poslání skici a stává se vlastní formou tvorby a projevu. Ať tak, nebo ne, je tato technika oblíbená, a proto není divu, že si Steambot nenechal ujít příležitost využít své zkušenosti při tvorbě knihy, která se bude jistě prodávat tak dobře, jako Exodyssey.
Co tedy Spark přináší? Je to po technické stránce krásně provedená kniha – v mém případě útlá brožura čtvercového formátu o hraně zhruba 26cm a 98 stranách, opatřená potištěným polykarbonátovým pouzdrem, na kvalitním lesklém papíře, s brilatním tiskem. V knize je ještě přiložena karta s vysvětlivkami k symbolům, které se objevují později v textu. Celá kniha je o speedpaintingu, takže nečekejte nic jiného – žádné propracované epické obrazy, jen rychlé, jisté a zábavné malby, s nejrůznějšími motivy. Knihu opatřila nadšenou předmluvou taková jména, jako Dylan Cole, Dan Milligan nebo Nicolas Bouvier. Většinu knihy tvoří stejná struktura – dvoustránka, kde vlevo najdete čtyři základní kroky postupu ilustrace s komentářem a dříve zmíněnými symboly, v pravo pak přes celou stránku zobrazený výsledek.
Další část je ve znamení fenoménu 3CH, který si Steambot, ale i další známí autoři, jako třeba Bruno Gentile, hrozně užívají. Jde v podstatě o generátor témat. Pro lidi, kteří kreslí dnem i nocí, pro nejrůznější zakázky, je někdy velmi obtížné vyčistit mozek a zadat sám sobě nějaké zajímavé téma na procvičení dovednosti. Někdy prostě člověka vůbec nic nenapadá a právě v takové chvíli může pomoct 3CH. Stačí jednoduše kliknout na tlačítko Generate! a pak se pustit do práce. Podle autorů je to velmi zábavné a každý počítačový nápad je rozesměje. Však posuďte sami – namátkou první vygenerované téma, co mi 3CH navrhuje: “An armoured wreck hypnotizes a child in a field of meteorites.” Kniha tedy pokračuje ve stejném duchu jako předchozí část, jen témata zadává 3CH. Následuje Bonusgallery, kde jsou již jednotlivé hotové práce s komentářem. Na závěr nás čeká dvoustrana jednoduchých otázek a odpovědí typu: “Jak dlouho vám trvá nakreslit takový obrázek” a podobně, zkrátka klasický FAQ.
A jak vlastně Spark zhodnotit? Není to snadné. Technicky je kniha povedená a příjemná. Obsahově přináší poměrně jednoduchý popis kreativních postupů, které hrají klíčovou roli při speedpaintingu. Vysvětlení je názorné, skoro až polopatické. A v tom je právě možná schovaný malý problém, který se Sparkem může čtenář mít. Pro laika nebo pro začátečníka jsou jednotlivé postupy a polopatické ukázky určitě zajímavé a přínosné. Ale pro někoho, kdo už něco o digitální malbě ví, toho kniha příliš nového nepřinese, útlocitně dodržované schema čtyř kroků z tvorby také nemusí být vždy dostatečně názorné, i když je třeba přiznat, že autoři se nepouštěli do žádných komplikovaných maleb. Nemůžu se zkrátka zbavit dojmu, že Spark je spíš taková hravá ukázka toho, co Steambot dělá, když zrovna nedře na nějaké důležité zakázce. Možná to tak autoři právě chtěli. Každopádně pro mě je Spark spíše sběratelská záležitost, která je zajímavá, ale zkoumat v ní jednotlivé postupy budu asi zřídka. Pokud jste fanoušci concept artu, nebo speciálně Steambotu, není asi co řešit. A pokud chcete vysloveně něco, co by poodhalilo tajemství jednotlivých kreativních postupů v digitální malbě, tak… tak Spark zkuste.