Možná jste někdy přemýšleli, jak zefektivnit svou práci na počítači. Vzhledem k zaměření tohoto webu takovou prácí myslím především kreativní činnosti, jako je digitální malba, editace fotografií, komponování fotomontáží nebo práce s modelačními programy. Jednou z největších výhod elektronického ateliéru je rychlost procesů, které v něm probíhají. Bylo by tedy škoda je brzdit. Dřív nebo později si každý uživatel výtvarného softwaru, pokud to s ním myslí opravdu vážně, všimne možnosti používat klávesové zkratky. Na první pohled chaotická záležitost se po určité době používání stane doslova nepostradatelná. A když si uvědomíme, že naše ruka má pět prstů (ta druhá se věnuje myši), pak jsou možnosti rychlého ovládání programů skrz stisky kláves obrovské. Vždy bude rychlejší aktivovat příkaz stisknutím klávesy, než přejíždět myší obrazovku k příslušné položce. Profesionálové to dobře vědí a když jim seberete možnost zkratky používat, cítí se jako bez ruky. Efektivita klávesových zkratek se dá ještě vylepšit přes různá přídavná zařízení. Jedním z nich je právě Razer Nostromo.
Práce s klávesovými zkratkami je sice efektivní, ale také zatěžuje levou ruku, různé trojhmaty typu Ctrl+Alt+P způsobují, že se ruka tvaruje do nepřirozených úhlů, je v neustálém napětí a po určité době se unaví a může začít bolet. Nenormální orientace dlaně vůči klávesnici může zase způsobit problémy v oblasti zápěstních kůstek a odtamtud je už kousek k známému strašáku počítačových workoholiků – k syndromu karpálního tunelu.
Už před nějakou dobou jsem si u amerického výtvarníka Mika Lima všimnul, že používá nějaký herní pad, který je pohodlnější, než klávesnice. Přemýšlel jsem o tomto řešení a nakonec se rozhodl ho vyzkoušet. Zvolil jsem stejný typ jako on, tedy Razer Nostromo, i když je několik podobných zařízení u konkurence, zvláště Logitech by mi pasoval do série klávesnice a myši.
Nostromo původně vyvinula firma Belkin, ale další generace přenechala zkušenějšímu Razeru. Ten u nového modelu vylepšil především vnitřnosti zařízení a na povrch otisknul své kýčovité logo. Název Nostromo pochází od Josepha Conrada, ale pravděpodobněji má směřovat spíše k ikonické vesmírné lodi, známé z filmu Vetřelec. Samotný pad opravdu trochu připomíná nějaký ovládací prvek kosmického plavidla.
Nostromo je v první řadě zařízením pro hráče počítačových her. Největší efektivitu má u 3D akcí viděných ze svého pohledu, nebo u různých simulátorů. Tomuto účelu je přizpůsobeno vše, ale s maximálním ohledem na ergonomii, což je tenký můstek, který spojuje Nostromo i se světem pracovišť počítačových grafiků a výtvarníků. Pad jde tedy využít i pro práci, kdy jeho programovatelné klávesy zvládnou celou řadu úkonů a zkratek, které jinak běžně děláte na klávesnici.
Na začátku je nenápadná černá krabice, s trochu nevkusně zelenou barvou (ta vás bude provázet i v počítačovém rozhraní). Přední kryt krabice je fixován magnety a lze jej odklopit, čímž získáte pohled na samotný ovladač, který je částečně krytý plastem, ale tlačítka jsou volná a je možné je hned vyzkoušet. Krabice jinak neobsahuje už nic zajímavého – pouze papírovou složku s katalogem produktů Razeru a malou příručkou quick start (a dvě nálepky s oním kýčovitým a zeleně nevkusným logem 🙂 Žádné instalační CD se nekoná, ovladače a konfigurátor Nostroma si musíte stáhnout z internetu.
Pad je kompletně plastový, zhruba jednou tak těžký jako běžné vyvážené herní myši. Připojuje se k USB 2.0 kabelem s pozlaceným konektorem. Kabel má opletení ze syntetického vlákna, což ale, na rozdíl od myši, není nutné. Povzdechnutí vyvolá užití lesklých plastů, jejichž popularita ne a ne pohasnout. Na první pohled vypadají samozřejmě hezky, ale po praktické stránce to už taková výhra není. Nejenže vám poměrně výrazně vrací do obličeje odrazy světelných zdrojů (například lampičky u počítače), ale také jsou náchylné k poškrábání a prakticky okamžitě se ušpiní otisky prstů. Z tohoto lesklého plastu je provedeno šasi Nostroma, zbytek – tedy klávesy a podložka ruky, jsou z jiného materiálu. Tím je plast potažený vrstvou, která je podobná gumě, známé řešení z některých počítačových myší. Díky tomu tyto části nelepí a působí stále suchým dojmem s větším třením, které částečně fixuje ruku. Posledním nelesklým dílem je tlačítko osmisměrného joysticku, které je z obyčejného plastu s matným povrchem. Zespodu není nic zvláštního, jen šestice gumových podložek pro lepší stabilitu a přepínač, kterým lze vypnout nebo zapnout podsvícení. Ano, Nostromo svítí studeně modrou září – pod blokem kláves, skrz scrollovací kolečko a přes diodu indikující nastavenou skupinu kláves. U dřívějších modelů se na podsvícení snesla kritika za jeho velkou intenzitu, mě osobně to nijak rušivé nepřijde, ale je možné, že šlo o užití v neosvětlené místnosti, kde pad svítí docela silně. Podsvícení lze nejen vypnout, ale také softwarově korigovat, dokonce pro každou aplikaci zvlášť.
Dílenské provedení je slušné, nic nevrže, ale vše je z plastu a tak nelze očekávat zázraky, což potvrzuje i cena zařízení. Mám trochu nedůvěru k výrdži pogumované vrstvy, která bude pod permanentním tlakem hlavně na klávesách, o které se často opírají nehty. Nechci ale malovat čerta na zeď a proto počkám na verdikt až po nějaké době používání. Tlačítka mají vyšší profil a celkem hluboký stisk, žádné lehounké cvakání jako z notebooku se nekoná, Nostromo při stisku hluboce klapne. Stisk je celkem přesný a i přes to, že se tlačítka trochu viklají i jistý. Kabel je dostatečně dlouhý, ale na nějaké vzdálené používání to bez prodlužovačky nepůjde. Pogumované scrollovací kolečko má rastrovaný chod, což se může hodit, bohužel i u velmi kvalitní myši jako je moje G9 jsem po čase zjistil, že přestává rastr kolečka rozlišovat a není pak už úplně přesná. Uvidíme, jak na tom bude Razer.
Ergonomie – zaklínadlo tohoto zařízení. Nostromo je jednoznačně určené pro levou ruku. Ta spočine na zakřivené podložce, o kterou se opře dlaň, palec směřuje k joysticku a dvojici tlačítek, zatímco zbylé prsty mají pod sebou klávesnici a scrollovací kolečko. Zpočátku je nutné si na polohu ruky zvyknout, ale je vidět, že si s tímhle vývojáři pohráli, protože po čase to nedělá už žádné problémy. Samozřejmě, po delší době používání vám ruka ztuhne, ale to je záležitost všech ovladačů a pravidelné procvičování vás stejně nemine. Nostromo má celkem 14 tlačítek v klávesnici, jedno velké tlačítko pod palcem, jedno kruhové tlačítko s mělkým chodem nad joystickem, scrollovací kolečko s dvěma směry pohybu a stiskem jako tlačítko a nakonec osmisměrný joystick. Celkem tedy 27 programovatelných pozic, které můžete libovolně nastavit. To je solidní základ pro ovládání jakéhokoliv programu a jak popíšu dále, není to všechno. Protože lidé jsou různého vzrůstu a mají i různé rozměry končetin, musí Nostromo v zájmu ergonomie reagovat i na toto. Bohužel zde je určitá slabina zařízení. Vývojáři si totiž s nastavováním polohy dlaně vůči zbytku zařízení příliš nelámali hlavu a vyřešili to jednoduše tak, že zakřivenou podložku odejmete a nasadíte do druhé řady děr v šasi, čímž ji oddálíte od kláves. V mém případě to byla nutnost, protože mám delší dlaň a prsty by špatně dosáhly už na druhou řadu kláves. V případě, že si člověk nastaví tuto polohu pak dochází k mírnému viklání podložky v levém dolním rohu, protože trn, který zapadá do děr v šasi není dostatečně dlouhý a nemá se o co opřít. Druhým problém je to, že šasi na tuto polohu není úplně přizpůsobené a vahou ruky na okraji má tendenci zvedat předek pod klávesami do vzduchu. Pad potom při plně opřené ruce nepůsobí tak stabilně. Na druhou stranu tohle může být něco, co by mohlo vadit hráčům, ale při práci jsem si toho ani nevšimnul.
A nyní samotné nastavení. Po připojení Nostroma k počítači a nainstalování ovladačů (vyžadují restart systému) se klasicky mezi ikonami běžících programů v pravo dole objeví ikonka zelených hadů. Tou se spouští konfigurátor, nebo je možné přímo navolit profil, pod kterým má pad pracovat. Konfigurátor je velmi přehledný, v černozelené barvě s bílými popisky. Má celkem čtyři obrazovky – hlavní přehled tlačítek a jejich nastavení, obrazovku pro správu profilů, obrazovku pro vytváření a editaci maker a nakonec nastavení podsvícení. Základem všeho jsou profily – tedy celkové nastavení Nostroma. Tyto profily se mohou asociovat s konkrétní aplikací, takže když spustíte Photoshop, tak se pad automaticky přepne do konfigurace pro Photoshop, když spustíte ZBrush, tak se aktivuje profil pro něj. Automatické aktivování lze samozřejmě vypnout. Při spuštění více aplikací, ve kterých má Nostromo profil, se samo přepíná mezi nimi pouhou aktivitou v daném softwaru.
Profil obsahuje nastavení všech kláves, ale ještě další věc, která rozšiřuje množství namapovaných zkratek – tzv. Keymaps. To jsou v podstatě další skupiny přiřazení kláves ale v rámci jednoho profilu, které lze přepínat. Těchto Keymaps může být pro jeden profil až 8 a to, v jaké mapě zrovna jste, signalizuje trojice diod, které svítí hned pod největším tlačítkem pro palec. Toto řešení může být už poněkud schizofrenní, pokud si nepamatujete, jaké příkazy máte v té konkrétní Keymap namapované. Lze ho použít, pokud původních 27kláves nestačí a nebo pokud od sebe chcete oddělit např. některé zóny příkazů. Práce se pak ale komplikuje nutností mezi těmito Keymaps přepínat. Osobně jsem si zatím vystačil s jednou.
Všem tlačítkům lze přiřadit několik hodnot. Nejčastěji je to přímé písmeno nebo znak z klávesnice, případně klávesová zkratka. Složitější zkratky lze přiřadit tak, že si vytvoříme makro v editoru maker a to pak přiřadíme. Makro může mít několik režimů průběhu, může se aktivovat jen jednou po stisku klávesy, nebo se naopak přehrávat tak dlouho, dokud není klávesa uvolněná a podobně. Dále je možné klávese přiřadit konkrétní Keymapu, na kterou se zařízení přepne po jejím stisku a velmi podobně i samotný profil, mezi kterými lze takto přepínat. Přiřadit jde i tlačítko myši, joystick, konkrétní program, který se po stisku spustí, nebo tlačítko úplně vypnout. Pokryté jsou tedy snad všechny myslitelné operace, které byste potřebovali na Nostromu provádět.
A nakonec praxe. Jak jsem již uvedl, pad je skvěle ergonomický a ruka s ním nemá problém. Jediné, co může dělat trochu potíže (zvlášť u delších prstů), je obtížnější přístup k dolní řadě kláves i ke scrollovacímu kolečku – přeci jen, prsty se musí už hodně ohnout a klávesy tak stlačujete spíše nehtem, než bříškem prstu. Proto na spodní řadě budou namapované asi ty méně používané klávesy a zkratky. Hlavní čtveřice kláves (dopředu, dozadu, levo, pravo) je stejná jako ostatní a tak se občas stane, že se z nich člověk posune o jednu do strany. Neškodilo by opatřit tyto klávesy nějakým jiným povrchem, nebo je vyvýšit. Pouze středová klávesa 08 má vyvýšenou příčku podobně, jako klávesy na klávesnici. Nastavení je snadné a přehledné, pozor na některá makra, když se zacyklí, tak vám mohou zamrznout počítač, proto používat režimy neustálého přehrávání s rozumem. V prostředí Photoshopu si na Nostromo teprve zvykám, po letech praxe na klávesnici to není úplně snadné, ale věřím tomu, že za pár týdnů to bude naprosto přirozené. Na zařízení jsem si namapoval vše, co při digitální malbě používám, takže kromě základních zkratek třeba změnu velikosti štětce, opacitu, kapátkový panel pro výběr barvy a další. Tlačítko pod palcem slouží jako mezerník a tedy k pohybu plátna. Některé věci jsem musel přehodit, aby bylo ovládání intuitivnější, a myslím, že to budu muset udělat ještě párkrát, než bude konfigurace ideální.
Pro uživatele, kterým nedělá potíž učit se v nových prostředích a s novými zařízeními, nebude Nostromo žádný problém. Zrychluje a zkracuje přístup k potřebným funkcím kreativních programů, dobře vypadá a má prakticky vše, co je potřeba. Navíc odlehčuje ruce, která je pokřivená z klávesnice, a to může být, podobně jako pro mne, jeden z rozhodujících argumentů pro koupi. Rychlé změny parametrů a ovládání nástrojů je jedním z osvobození, které digitální techniky přinesly a mozek se tak může lépe soustředit na samotný kreativní proces, zatímco prsty tempem virtuoza ovládají nástroje.