Kniha je českým vydáním druhého dílu titulu Digital Painting Techniques od nakladatelství Focal Press a známého serveru 3DTotal. Tento, i předchozí díl, patří k nyní již celkem početné a stále se rozrůstající rodině knih, které mapují scénu digitální 2D a 3D tvorby a přinášejí rady a postupy známých i méně známých tvůrců. Z tohoto důvodu jsem musel recenzi rozdělit na českou redakci a na samotný originál, na jehož obsah neměl Computer Press žádný vliv.
Je dobré hned na začátku říct, že kniha je u nás zatím patrně jediná svého druhu. Když jsem ji objevil v regálech pražského Luxoru, byl jsem příjemně překvapen, že konečně někdo našel odvahu podobný titul v ČR vydat. Samozřejmě, není vůbec problém si původní knihu, i ty další, objednat ze zahraničí v originále, ale pro mnoho lidí bude titul v mateřštině jistě přístupnější. Nemluvě o určitém signálu, který dává tušit, že se přeci jen formuje určitá scéna, pro kterou má smysl takové tituly vydat. Za tento přístup si jistě zaslouží Computer Press a Albatros Media pochvalu.
Je pravda, že tištěné knihy jsou z určité části v dnešní době spíše sběratelským fetišem, protože informačně v žádném případě nemohou konkurovat internetu, specializovaným webům a fórům, nebo dokonce on-line streamovaným videolekcím se špičkovými autory. Styl i technika se proměňuje každý rok a takové tempo prostě kniha nemůže efektivně zachytit. Na druhou stranu – některé postupy jsou zcela základní, esenciální pro jakoukoliv tvorbu a ty se nemění, nebo jen do určité míry. Z tohoto pohledu je hodnocení knihy, která staví vysloveně na popisech výtvarných digitálních technik, potřeba brát s určitou rezervou.
Česká redakce
Jistě, pro obsah samotný není česká redakce – kromě překladu, samozřejmě – nijak zvlášť podstatná. Protože mne ale zajímá kniha jako celek, není možné ji vynechat. Na obálce je jiný obrázek, než na originálu, bohužel grafik zvolil, alespoň podle mého názoru, nepříliš povedenou práci Loïca Zimmermanna, která opravdu nezaujme a obálka vypadá poněkud infantilně. Je to škoda hlavně proto, že tato práce je vybraná z galerie autorů komentářů, tedy nikoliv z nějakého konkrétního tutorialu. A v této galerii se vyskytují mnohonásobně lepší a přítažlivější práce od takových jmen, jako Stephan Martiniere, Daniel Dociu nebo Daarken.
Technicky je kniha na slušné úrovni – vázaná a lepená brožura, jejíž vazba snad vydrží i méně šetrné zacházení, vytištěná na lesklé křídě, která při počtu stran už něco váží. Vnitřní grafická úprava odpovídá nepříliš nápaditému, ale celkem přehlednému layoutu originálu. Nekonzistentně působí používání několika druhů fontů, protože grafik evidentně neměl počeštěnou verzi originálního písma a tak sáhl po podobném, ale na první pohled odlišném písmu s diakritikou. Poslední věcí, které jsem si všimnul je amatérská sazba, kterou bych u Computer Pressu nečekal – řádky odstavců nesedí vůči v sobě v rovině, ale jsou různě posunuté, což je patrně vinou nesprávného řádkování nebo velikostí titulků mezi odstavci. Zvlášť u dolního okraje stránky nebo u obtékaných obrázků to působí opravdu ošklivě.
Překlad a korektura zrovna také nezáří přesností – překladatel se snažil uvádět v případě pojmenování nabídek grafických programů i jejich anglické ekvivalenty, což je dobře, takže i my, co nepoužíváme software v češtině víme, kde popsané funkce hledat. Někdy ale zápasí s individuálnějšími názvy, což je známka toho, že zaspala odborná redakce, protože jednou je to “kulatý štětec” jindy “oblý štetec” ale pro původní označení “round brush” je jediný správný překlad “kruhový štetec”, protože jde o tvar jeho stopy. Tutorialy v knize uvedené samozřejmě píše pokaždé někdo jiný a tak je možné, že nepřesnosti jsou už původním textu, v zájmu přesnosti a pochopitelnosti by ale bylo dobré terminologii nástrojů sjednotit, aby začátečníci netápali… ti si ale pravděpodobně těhto chyb ani nevšimnou. Sem tam drhnou i další překlady a jejich význam – např. nadpis “Kresebná skica” – pod kterým si asi těžko někdo představí to, co je v příslušném odstavci a na obrázku. U textu musíte zkrátka trochu víc přemýšlet, co se vám snaží překladatel a editor říct, někdy to opravdu skřípe: “Takže použiji překryv ve formě vrstvy zrezivělé barvy v režimu Násobit…” barva opravdu nemůže zrezivět, už jen proto, že rezatění (nezaměňovat s korozí) je vlastnost kovů, nikoliv barvy. V originále to bylo zřejmě cosi jako rusted color – ale není možné všechno překládat otrocky doslovně. Bohužel celý překlad tímto syndromem tak trochu trpí, často najdete opravdu podivné obraty nebo nesmysly plynoucí z doslovného překladu. Text obsahuje i řadu chyb a překlepů, které korektura nevychytala. Zřejmě díky špatné sazbě, kterou jsem popsal výše se stane, že text přeteče konec odstavce a vy se tak nedozvíte, jak věta končí. Aby to nevypadalo jako bezvýhradná kritika, je třeba říct, že kniha není chybami nějak zamořena a jsou spíš na průměrné úrovni, se kterou se běžně setkáváme.
Vlastní obsah
Nyní se konečně dostávám k samotnému obsahu knihy. Celkově zde máme 9 kapitol a rejstřík. Kapitoly jsou pojmenované podle svého obsahu – Postavy, Science Fiction, Fantasy, Vozidla, Rychlomalba, Vlastní štětce, Malba na 3D základ, Ucelené projekty a Galerie. Každá kapitola, kromě Galerie, obsahuje několik návodů nebo popisů postupu, které připravili různí autoři a každá je uvedena krátkým komentářem některého ze zkušených a renomovaných výtvarníků, kterými jsou např. Robh Ruppel, Kekai Kotaki, Daryl Mandryk nebo Levente Peterffy. Některé tutorialy jsou psány stejným člověkem ale celkem se na knize podílelo 23 výtvarníků. Způsob, jakým podávají vysvětlení svého tvůrčího procesu je pokaždé jiný, sice často stylem “krok za krokem” ale obsahově i strukturálně se liší. Některé návody jsou tudíž sdílnější, konkrétnější, jiné naopak vágní nebo zmatené. U některých si člověk už přeje, aby autor přestal blábolit, jako je například návod od Davida Smitha, který se ale týká opravdu důležitých základů kompozice, bohužel obalených do nekonečných řečí, které už ani nejsou vtipné.
Kvalita jednotlivých tutorialů a samozřejmě i autorů značně kolísá a tak je prakticky nemožné, že by čtenáře oslovily všechny. S největší pravděpodobností si vybere pár návodů, zbylé přečtě možná jen letmo. Kromě pár jmen skutečně nejde o prvoligové autory a proto jsou jejich výsledky leckdy trochu podivné (např. tutorial malby upíra či zombie). Kdo sleduje digitální malbu opravdu pečlivě, bude výběrem autorů poněkud zklamán. I přes to ale v tutorialech popisují řadu postupů, které jsou více méně základní a v drobných obměnách je používají všichni. Rady a návody tak ocení především lidé, kteří s digitální malbou teprve začínají a mají třeba problém se v tom všem orientovat.
Knihu pak uzavírá Galerie, ve které jsou už zastoupeni prvoligoví autoři a naprosté špičky v oboru (jejich díla celkem kontrastují s výsledky některých tutoriálů v knize), jako je např. Daniel Dociu, Thomas Pringle, Daryl Mandryk, Daarken, skvělý Craig Sellars nebo Stephan Martiniere.
Někteří autoři umožnili použít soubory svých vlastních štětců, nebo nástrojů, které popisují v návodech. Tyto soubory si můžete stáhnout z webu Computer Pressu a jsou částečně počeštěné.
Kniha Digitální malířské techniky je hodnotná především tím, že vůbec někomu stálo za to ji v ČR vydat. Je určená především pro naprosté začátečníky, ti zkušenější v ní mnoho nenajdou a ti, co sledují 2D digitální tvorbu a know-how okolo ní také ne. Pokud s malováním začínáte a pokud vám dělá angličtina problémy, je tato kniha určitou možností, jak si v začátku nastudovat řadu postupů a metod. Je nutné ale překousnout několik neduhů. Předně je to rozkolísaná kvalita jednotlivých návodů, i způsob jejich podání. Druhým problémem je místy doslovný překlad, který pak působí zmateně a nelogicky. Pozorný čtenář ale dokáže pochopit, co je v textu myšleno a nezaskočí ho ani korekturou nezachycené chyby. Při ceně knihy přímo z eshopu Computer Pressu jde jistě o zajímavou možnost, jak si rozšířit znalosti i knihovnu.
Autor: Kolektiv
V roce 2012 vydal Computer Press z originálu Digital Painting Techniques: Volume 2 od 3DTotal.com Ltd., 2010
ISBN: 978-80-251-3627-0
Počet stran: 288
Provedení: Lepená, vázaná, brožura
Průměrná cena: 700 Kč
Velikost: 21×30cm
Hodnocení: 6/10