Loňský ročník grafické konference SPLASH se povedl a jak se zdá, ten letošní jej v některých věcech překoná. Neustálé posouvání úrovně je jednou z priorit organizátorů a proto by si ti, které zajímá svět (nejen) počítačové grafiky, měli zakroužkovat v kalendáři datum 28. – 29. září 2013. Právě během tohoto zářijového víkendu SPLASH 2013 proběhne, opět v důvěrně známém prostoru České zemědelské univerzity v Praze. Podpora konference značně vzrostla a návštěvníci se tak mohou těšit na program složený z řady přednášek, které budou doplněny několikahodinovými praktickými workshopy. K tomu nesmí chybět osvědčený showroom, kde se naskytne jedinečná možnost si vyzkoušet mimo jiné i grafické tablety Wacom (i nejvyšší modely Cintiq), připojené na výkonné stanice Dell. Hlavním jádrem konference jsou samozřejmě přednášky, kterých bude celá řada a budou se týkat nejrůznějších oblastí počítačové grafiky, modelace, ilustrace, postprodukce nebo designu.
Novinkou oproti loňskému ročníku je pak velká soutěž se společností NVIDIA o tři profesionální grafické akcelerátory Quadro v ceně blízké 100.000 Kč. Soutěž má velmi volné zadání, aby nebránilo kreativitě účastníků dokázat, jaké jsou jejich schopnosti. Odborná porota ze zaslaných prací vybere ty nejlepší a přímo na konferenci pak dojde k předání cen. Více o soutěži ZDE.
Loni jsem na konferenci přednášel o základech digitální malby a o specifických postupech, které se v ní používají. I letos jsem přijal pozvání rovněž s dvojicí přednášek, které budou zaměřeny na použití výtvarné teorie v praxi, opět s přesahem do digitální malby:
Funkční kompozice
Kompozice jako základ scény a její důležitost vzhledem k typům vytvářené práce. Zaměření na praktické užití kompozice nejen pro ilustraci a scény obecně, ale i pro různé způsoby vyprávění příběhu a ovlivňování zájmu diváka. Základní kompoziční pravidla, ale i řada známých a méně známých triků a pomůcek, které jsou pro dobrou kompozici důležité – například těžiště obrazu, využití kontrastu, pomůcky pro směrování pozornosti, způsoby čtení kompozice, kompoziční chyby a jejich záměrné využití, významy ořezů, pravidlo 70/30, dynamika a různé efekty, ale také užití postupů pro vyprávění příběhu nebo komponování výpravných scén.
Realistické světlo a stín
Světlo je spolu s kompozicí tím nejdůležitějším technickým prvkem každého obrazu nebo scény. Je jediným prostředkem, kterým lze modelovat tvar – pochopení účinků světla a jejich plné ovládnutí je nezbytné pro dovednost tvořit realistické scény, nebo scény s realistickým světlem. I zdánlivě nedůležité účinky světla mohou výslednou práci výrazně zlepšit a posunout uvěřitelnějším směrem. S tím souvisí základní definice a pravidla pro světlo, jeho chování na různých površích a materiálech, barva světla, chování odraženého světla a jeho význam pro sekundární osvětlení a podobně. Stejně tak potom chování světla třeba v exteriérech a způsoby, jak docílit uvěřitelnosti scény.
Více informací najdete na webu konference www.get-splashed.cz