Znám ho již nějakou dobu, podniknul jsem s ním a s dalšími přáteli cestu do Gigerova muzea v Gruyeres a vím, že je pro něj umění tohoto švýcarského surrealisty natolik přitažlivé, že jej sbírá – hlavně formou limitovaných tisků, sérií, ale zuby si dělá i na nějaký ten originál. Zajímá se o výtvarné umění, chodí na výstavy a neustále sleduje aukční a sběratelské portály. Není divu, autorů, jejichž dílo je tak zajímavé, že ho stojí zato mít ve svém vlastnictví je mnoho, a šance nějaké získat se většinou už znova neopakuje. Honza je sympatický tím, že se naumění dívá skutečně jako na umění a ne jen jako na způsob, jak investovat, či uložit peníze. Zároveň svým přístupem oceňuje smysl umění, což většina (nejen) české populace nedokáže pochopit, přízemní úvahy některých lidí o tom, že člověk, co si koupí umělecký originál je blázen, není třeba komentovat.
Tak Honzo, určitě bude dobré, když se na začátek představíš, to znamená, kolik ti je, v jakém městě žiješ a třeba i co zrovna děláš nebo kde pracuješ.
Narodil jsem se v Uherském Hradišti, kde také v současné době žiju. Pracuji ve vlastní rodinné firmičce, zabývající se kovovýrobou, se zaměřením na ohýbání trubek. Tento rok mi bude 30 a podle zvěrokruhu jsem střelec.
Nemůžu se nezeptat na to, jak jsi vlastně objevil Gigera, co tě k němu přivedlo?
To bylo někdy začátkem 90. let minulého století, kdy jsem se zajímal o vše možné jako je okultismus, satanismus, přírodní drogy a další hromadu věcí. Myslím, že jsem zrovna hledal nějaký motiv na kérku, který by byl samozřejmě dost šokující. Zabrousil jsem i do umění k Picassovi, Dalímu či Boschovi. Sháněl různé okultní knihy a hlavně něco o Necronomiconu, kde měli být vyobrazeni různí démoni. A tehdy jsem ve 100+1 narazil na článek o Gigerovi a jeho Necronomiconu. Byla tam i fotka Gigera u obrazu Spell IV. Což byla naprostá bomba! Tak jsem se na něho zaměřil a okupoval různá knihkupectví, kde se mi postupně podařilo sehnat věci od Taschenu, což byly plakáty, pohlednice a kniha A Rh+. Pak přibyl i tarot, ale to bylo na dlouhou dobu vše. Gigerovými obrazy jsem byl naprosto fascinován a pochopil jsem, že to je to pravé pro mne.
Proč tě fascinoval zrovna H.R. Giger? A co tě na jeho umění zaujalo?
Vždycky mne fascinovalo nekonformní až extrémní umění, což se týkalo hudby, knih i výtvarného umění. A Giger je opravdu na okraji i samotného surrealismu. Jeho otevřené vyjádření sexuality, různé šokující spojení člověka se stroji, nebo i s pouhými částmi lidského těla je takové, že na to prostě musíš reagovat. Buď milovat nebo nenávidět, jiné cesty není. Když třeba vidíš v knize Skizzen buch 1985 návrhy na stolní fotbálek, kde fotbalisté jsou penisy a brankářem je torzo ženy s velkou vaginou, tak to musí asi většinu lidí znechutit, kdežto mě to absolutně fascinuje. Asi jsem taky takový blázen.
Co říkáš na názory některých kritiků, že je Giger zbytečně brutální, monotónní a temný? Myslíš, že jsou některá jeho díla perverzní nebo pornografická?
Nemyslím si, že je Giger brutální či dokonce pornografický, i když každý máme hranici brutálna někde jinde. Já ji možná i nemám, co se týče umění samozřejmě. Podívej se na obrazy H.Bosche, co si o něm mysleli v 15. století jeho současníci a co si o něm pomyslí za sto let. Poslechni si desku D. Bowieho – Outside, kde popisuje moderní umění 3.tisíciletí. To je teprve něco, živé děti slepené k sobě sekundovým lepidlem, lidské tělo v pavučině z jeho vlastních střev. Nebo když vidíš fotky Michaela Rosena, kde je třeba foto muže kouřícího vlastní penis, nebo žena po amputaci prsu mající zasunuty ruce ve vagině druhé ženy. To je prostě současná doba, umění je cokoliv, nikdo tě přece nenutí se na to dívat, je to jen tvoje osobní věc.
A co si myslíš o tom, že v České republice zní jméno Hans Ruedi Giger většině lidí spíše jako jméno nějakého fyzika, v horším případě vůbec nevědí, o koho jde?
To je vcelku obecný jev v celém světě, snad mimo USA. Vždyť třeba film Vetřelec je pro mě naprostá bomba, ale když jsem si nechal rámovat litografii od Gigera, tak ten borec nejenže neznal Gigera, ale on neznal ani film Vetřelec. A přitom se mu litografie líbila. Moderní doba, co není v TV, radiu nebo v novinách, tak to prostě neexistuje. Podívej se na Švýcarsko, rodiště Gigera, jistě dělal nějaké ceny pro švýcarskou TV, píšou o něm občas v novinách, ale když jsou aukce, nebývá moc lidí, kteří ho kupují. Na poslední aukci, kde prodávali Gigera, byli jen dva zájemci. Možná je to i tím, že je Giger díky Vetřelci zaškatulkován mezi “sci-fi malíře“ a tato oblast bude vždy na okraji zájmu.
Vím, že jsi navštívil muzeum ve švýcarském Gruyéres. Můžeš říct, jak na tebe toto místo zapůsobilo? Co tě v muzeu zaujalo a co třeba naopak rozladilo?
Myslím si, že si Giger vybral skutečně dobré místo, a že to bude opravdu dobré muzeum, jednou. Teď je vše ve stádiu neustálých změn. Giger zkupuje své vlastní stříkané obrazy zpět, aby je mohl vystavit, připravuje bar a snad bude jednou i slibovaný vlak. Takže se tam budu muset časem ještě vrátit. Ale i tak jsem byl spokojen, stát před originály Spell I-IV je opravdu něco. Na druhou stranu mě rozmrzelo, že dost věcí bylo „jen“ ve formě tisků, či dokonce fotokopií špatné kvality, např. Li II
Myslíš si, že by měl H.R.Giger vystavovat i v Čechách? Nebyla by to výstava jen pro pár fanoušků?
Co se týče výstavy – to opravdu nevím. Jistě jel bych se tam podívat, ale Giger v současné době vystavuje hlavně tisky a sochy. Takže by to nebylo, co se týče obrazů, něco zase tak výjimečného. Já bych se těšil hlavně na Biomechanoida 2002, což je naprostá bomba. Ale pro člověka, který nebyl v muzeu, by to bylo asi dobré vidět aspoň tisky, když ne originály. Co se týče návštěvníků, tak nemám strach, že by jich došlo jen pár, samozřejmě pokud to bude v Praze. Místní přijdou a my přespolní přece přijedeme.
Prý máš kontakty na osoby z Gigerova bezprostředního okolí. Můžeš prozradit na koho a jak si s nimi rozumíš? Setkal jsi se i se samotným Gigerem? Nebo jsi s ním komunikoval nějakým jiným způsobem?
Dříve jsem si psal se správci webových stránek jak amerických, tak evropských. V současné době komunikuji s jedním Švycarem z Curichu. Jmenuje se Marco Witzig a bydlí kousek od Gigera a docela často k němu chodí na návštěvu. Jinak je Marco takový koordinátor sběratelů ve Švýcarsku, takže ví co kdo má a co je ochoten prodat, je to tedy spíše obchodní nežli přátelský vztah, ale jsem za něj rád. Díky němu mám to co mám.
S Gigerem jsem se osobně nesetkal, i když jsem již párkrát měl možnost jet na vernisáž výstavy, ale to bylo vždy ve Švýcarsku. Jinak ale adresu, telefon i fax na Gigera mám, ale ještě jsem je nevyužil, stejně by asi neodpověděl, protože je dost zaneprázdněný. Mám, ale pár věcí od Gigera podepsaných i s osobním věnováním, ale to bylo vždy přes třetí osobu.
Co si o Gigerovi myslíš – mám na mysli jeho charakter, to jestli jeho monstrózní obrazy vznikají skutečně jako imaginace a výtažky jeho podvědomí, jestli jde o šílence nebo naopak nepochopeného génia?
Někdy si myslím, že jsme si s Gigerem podobní, ty jeho obrazy, jako reflexe na sny z mládí jsou mi dosti blízké. Jinak si myslím, když vidím obrazy ze 70. let, že Giger prostě musel užívat psychedelické drogy, minimálně LSD. I když to si myslím i o Dalim, jinak to přece není možné. Podle mě je Giger jednoznačně genius.
A teď se zeptám už trošku konkrétněji k tvé životní zálibě. Které Gigerovo dílo považuješ za nejlepší?
To je dosti těžká otázka a myslím, že na ni snad ani nejde odpovědět. Pokud bys chtěl vědět, který stříkaný obraz mám nejraději, tak je to kterýkoliv ze SpellI-IV.
Jinak mám ovšem raději práce, které předcházely stříkaným obrazům a to hlavně inkoustové jako je Aleph nebo Chiquita. A v současné době mě dost dostala socha Biomechanoid 2002.
A který obraz, případně plastiku bys chtěl mít ve své sbírce (bez ohledu na cenu)?
Jak jsem řekl před chvílí, asi by to byl Biomechanoid 2002. Miluju jeho biomechanoidy z konce 60.let a tato socha je jen dalším vylepšením těchto prací. Biomechanoid ve 3D provedení to bych asi chtěl, ale těch 70.000USD je opravdu hodně.
Jaký je v současné době v tvé sbírce nejvzácnější kousek, nebo dílo, kterého si nejvíc vážíš?
Jedná se asi o jeden tisk z portfolia Biomechanoids z roku 1969. Je to tisk černé na stříbrnou o rozměru 110x80cm. Úplně fantastická kombinace barev. Vyšlo to v edici 100 kusů a navíc jich bylo dost zničeno požárem. Jde o můj nejoblíbenější, práce číslo 105. Byl to vždycky můj sen, který jsem si teď o Vánocích splnil, takže naprostá spokojenost.
Já vím, že se takové otázky nevyslovují, ale myslím, že bez toho by byly informace o tvém koníčku neúplné, a proto se zeptám: Kolik tě sbírání knih a tisků od Gigera už stálo? Je nějaká věc, která byla opravdu hodně drahá?
Co se týče peněz, tak to opravdu nevím, kolik jsem do toho vrazil a možná je to tak i dobře. Když bych zavzpomínal mohl bych to plus mínus spočítat, ale neudělám to, abych nebyl sám v šoku. V každém případě by za to bylo určitě pěkné auto, jenže já nemám řidičák tak co bych s ním dělal. :o)
A jestli bylo opravdu něco drahé, tak to lze opravdu těžko říci, hlavně v umění. Třeba Biomechanoida jsem usmlouval skoro na polovinu z původní ceny, takže jsem koupil levně nebo draho?
Jakým způsobem tisky a knihy nakupuješ? Je to přes tvé kontakty, nebo hledáš na internetu?
Nákupy knih a plakátů jsem dělal hlavně přes různé soukromé dovozce, což je drahé a pak přes Gigerovy stránky na webu. V současné době tak dělám přes Ebay a skrz hodně různých internetových antikvariátů. Což je hrozně mravenčí práce, kterou musím dělat denně. Objeví se tam dobré věci jen občas a jsou docela brzy pryč. Co se týče tisků tak hlavně přes Marca, ten sežene skoro vše. No a chystám se vyzkoušet i opravdovou aukci ve Švycarsku.
Jsi ve styku s nějakým jiným sběratelem? Vyměňuješ si s ním některé věci nebo informace? Znáš nějaké sběratele Gigera v Čechách?
Jsem v kontaktu s Marcem a mám samozřejmě kontakty i na jiné sběratele v Evropě i USA, ale co se týká výměny tak tu neprovádím, spíše když vidím něco na netu, co už mám nebo oč nemám zájem, za dobrou cenu, tak pošlu email druhým. Nejsem člověk, který by to levně koupil a hned se ziskem prodal. S výměnou je to taky těžké. Věci, kterých bych byl ochoten se vzdát, jsou celkem obvyklé věci, které opravdové sběratele nezajímají.
V Čechách bohužel nikoho neznám, kdo by do toho šel po hlavě jako já. Na české podmínky je to opravdu dosti drahý koníček.
Teď jedna určitě zajímavá otázka: Co na tvoje sběratelské šílenství říká tvé okolí? Máš nějaké příznivce, obdivovatele nebo dokonce sponzory?
Samozřejmě moje rodina. Ta si o mě myslí snad že jsem blázen, a to ještě nemají ponětí o cenách. Klasická matčina věta, když mi něco zase přijde, je: „Kdy už toho proboha necháš a začneš šetřit na něco rozumného.“ Když si člověk uvědomí, že si všechno kupuju jen ze své výplaty, tak je to docela silné kafe. Je to prostě závislost, člověk si říká dost už stačí, ale pak něco najdeš na netu za dobrou cenu a jdeš samozřejmě do toho.
Setkal jsi se ve svém okolí s tím, že lidé díky tobě už Gigera znají? Nebo se po něm dokonce ptají a chtějí vědět víc?
Docela dosti kamarádům jsem poradil, kde se dají koupit knihy, občas se někdo dojde podívat ke mně domů. Ale většinou se to odehrává pokecem nad pivkem v hospodě, když se někdo zajímá o Gigera.
Hodláš ve sbírání pokračovat? A máš nějaký konkrétní cíl, třeba založit nějakou malou galerii, nebo něco podobného?
Momentálně nemám nic konkrétního v úmyslu, ale jak říkám, kdyby se něco zajímavého objevilo na netu a za dobrou cenu, tak nevím, nevím, jak by to dopadlo. I když teď Giger vydal 4 nové tisky (laser.tisk na plátně!!) a vypadají dost dobře. A je mezi nimi právě i Aleph. Ten si jednou určitě koupím, to je povinnost. Ale je dost drahý a navíc, jako novinka se bude prodávat ještě určitě dlouho, takže není kam spěchat. O galerii jsem neuvažoval, třeba někdy v budoucnu udělám výstavu, opravdu nevím. Všechno to stojí peníze a ty já momentálně všechny vrážím to tisků, takže ani nerámuji.
A teď trošku o tobě – předpokládám, že se ti Gigerovy obrazy líbí i kvůli své barevnosti. Které odstíny máš nejraději?
Vždycky u mne vítězil „extrém“, takže i v barvách je to stejné. Takže nejraději mám kombinaci černé s bílou či stříbrnou na starých tiscích. A i u stříkaných obrazů je to kombinace těchto dvou barev, třeba velmi působivé jsou v sérii N.Y.City.
Co říkáš na filmy, na kterých Giger pracoval? A jsou i jiné filmy, které ti utkvěly v paměti a vzpomínáš na ně?
No jo filmy. Vetřelec je samozřejmě bomba, ten nebude asi nikdy překonán. Miloval jsem jej hned, aniž bych tušil, kdo je H.R. Giger. Mám je samozřejmě všechny čtyři. Ale jednička je jednička. I když z hlediska Gigera, mám raději návrh vetřelce pro trojku.
Z dalších filmů mám rád horrory, sci-fi, ale i černé komedie, prostě dobré filmy.
Co se týče režisérů tak to jsou ze současných Rodrigues, Tarantino, Lynch, Almodovar a mnoho dalších. Z těch starších je moje jednička P.P.Pasolini.
Je ještě nějaký jiný malíř, kterého bys chtěl sbírat, nebo o kterého se zajímáš?
Jak jsem vzpomínal již dříve Bosch, Picasso, Dali, Ruppert, Royo, Escher, Vallejo, Beksinski a mnoho a mnoho dalších, ale peněz je málo nestačí ani na Gigera. :o)
Z českých mám rád třeba Kulhánka či oba bratry Saudkovi.
A co knihy, máš své oblíbené autory? Jaký styl knížek ti je nejbližší? A máš na čtení vůbec čas?
Času je velice poskromnu, ale i tak se rád k určitým knihám rád vracím. Třeba teď znovu čtu Caveho …a uzřela oslice anděla. Knih mám nejvíce o umění, ale jinak mám rád horrory od Lovecrafta, Poea nebo Machena, prostě stará dobrá klasika.
Co si myslíš o českém výtvarném umění? Myslíš, že je připravené přijmout mladé a talentované lidi, nebo že jenom přežívá v soustředných a vyčerpaných kruzích?
Myslím si, že české výtvarné umění je na velice dobré úrovni, jak jsem před chvílí vzpomínal nejraději mám Kulhánka. Líbí se mi třeba i Hoffmeistrová. Mladí mají v dnešní době asi šanci jen na internetu. Díky za to že existuje.
Nepřemýšlel jsi o tom, že bys sám zkusil malovat? Nebo třeba fotografovat?
To nechávám těm co to umí. Já se raději jen dívám.
Máš nějakou oblíbenou internetovou stránku (kromě www.hrgiger.com a www.giger.com)?
Asi to budou Marcovy stránky www.angelfire.com/scifi/gigercollector a pak www.littlegiger.com, www.ebay.com a taky www.artprice.com což je placený server, kde zjistíš na které aukci kdy a kde se prodává jakýkoliv umělec z celého světa.
A co hudba, co posloucháš za hudbu? Byl jsi na nějakém zajímavém koncertě nebo festivalu?
Hudbu poslouchám absolutně všechnu, kromě vyloženě komerčních sraček typu Las Ketchup. Můžeš u mne najít věci od klasického rocku až po extrémní metal, mám rád i elektronickou hudbu. V současné době si docela ujíždím na KMFDM a podobných věcech. Na koncerty jezdím stále, na ty metalové spíše z nostalgie a taky proto, že tam potkám hromadu mých kamarádů. V létě se chystám na With full force do Lipska a předtím si jedu zatančit na Mobyho.
Chtěl bys něco říct na závěr?
Díky za rozhovor a jestli bude mít někdo zájem, ať se klidně ozve budu rád, když se objeví další fanoušek či dokonce sběratel Gigera. Jinak tobě přeji s novou stránkou hodně brouzdalů. Ještě jednou díky.
Naopak, já děkuji za rozhovor :o)
V případě zájmu kontaktujte Honzu na jeho e-mailu: podskubka@darkart.cz
Ptal se HunteR