Brzy to bude již 5 let, kdy začal DarkArt.cz fungovat poprvé. Spustil jsem jej 27.6.2003 jako vylepšenou náhradu původních stránek Visorgraphic, které fungovaly ještě na freewebu někdy od začátku roku 2001. Stejně jako stránky Visorgraphic, prošel i DarkArt změnou grafiky a dostal řadu vylepšení. Celkový engine DarkArtu bylo však pouhé jednoduché html a tabulkový design. Velmi dlouho dostačoval, ale jeho editace byla stále náročnější, nejen z důvodu narůstajícího objemu informací.
Většina autorů používá jako prezentaci strukturálně jednoduché stránky, které přinášejí informace hlavně o nich, včetně jejich portfolia, guestbooku a odkazů na další autory. DarkArt se stal ale jakýmsi hybridem mezi autorskou prezentací a redakčním systémem, lépe řečeno blogem. A právě tato část byla starým enginem brzděna nejvíce, vkládání příspěvků se odehrávalo ručně, při jejich větším počtu následovalo krkolomné přesypávání z jedné html stránky do druhé, bez jakýchkoliv vazeb nebo struktur. Ani archivace a zpětné procházení nebo dokonce vyhledávání v tomto stavu nebylo možné zprovoznit. Web se pro mě stával příliš těžkopádný na každodenní aktualizaci, zdlouhavé bylo i přidávání nových prací a podobně.
Kromě toho jsem řešil základní dilema, kdy stránky lidem splývaly do jednoho redakčního systému, kdy vlastní osoba autora zanikala a lidé brali server spíše jako informační. Bylo třeba oddělit a zvýraznit autora, protože mi stránky slouží především jako prezentace. Informační část, která se aktualizuje, slouží hlavně k tomu, aby stránky žily a měly stálé příznivce. Z tohoto, i předchozích důvodů, volala situace po nějakém řešení.
DarkArt si za dobu svého působení získal velké množství návštěvníků, kteří se opakovaně vraceli a dávali informaci o webu dál. Už jen proto jsem se snažil web aktualizovat, co to bylo možné. V poslední době jsem sáhnul k ne zrovna šťastnému řešení, kdy jsem aktualizovanou informační část přenesl na blogerské servery, nejdříve na blog.cz a později na blogspot.com. Vznikl tak schizofrenní svět, který se těžko udržoval a strácel jsem v něm přehled. Proto jsem se rozhodl vše změnit a sjednotit tak, aby stránky plnily původní poslání na jedné adrese. Výsledek této velké přestavby můžete nyní vidět.
Vzhledem k zastaralému enginu bylo nutné celý DarkArt přenést na nový systém, který podporuje moderní standardy, databáze, PHP, CSS a další. Vždy jsem zdůrazňoval, že nejsem programátor, a že k vytvoření DarkArtu jsem použil vizuální editor, protože programování šlo zcela mimo moje chápání – stránky jsem chápal hlavně jako design. Nyní mi však nezbylo nic jiného, než obětovat několik týdnů studiem programování, databází, CSS stylování a dalších, pro jiné běžných věcí, které jsem nutně potřeboval k předělání své prezentace. Nestavěl jsem však od nuly, hodně mi pomohl redakční systém WordPress, na kterém DarkArt běží. Díky řadě rozšíření a úprav jsem dal dohromady systém, který odpovídá mým představám o tom, jak by měl DarkArt v současnosti vypadat. I když jsem použil pro vzhled šablonu, musel jsem stejně skoro každou její část znovu upravit, aby vypadala tak, jak jsem chtěl. Všechna původní data bylo nutné ručně upravit a znovu vložit do nového systému, žádná konverze nebyla možná. Tato část byla, spolu s vyladěním grafiky a systému, ta nejnáročnější.
DarkArt tak skoro po pěti letech vstupuje nejen do systému s novou grafikou, ale i do jiné filozofie. Autorská část je nyní oddělena od zbytku stránek, a slouží jako hlavní prezentace. Informační část zůstává, nicméně je přehledně roztříděna a umožňuje další expanzi. Blogová část s aktuálními příspěvky přináší na DarkArt novou věc v podobě komentářů – stránky se tak více otvírají svým návštěvníkům. Celkově je filozofie DarkArtu taková, aby více prezentoval mě, jako autora, tedy nejen mou tvorbu, ale i moje názory a komentáře, stejně tak, jako věci, které mě zajímají.
Vzhledem k výše zmíněnemu faktu, že nejsem programátor, je jedna věc zřejmá – stránky nejsou bez chyb. Ač jsem věnoval designu a stylování velkou pozornost, některé věci jsem prostě nedokázal vyřešit a nechal jsem na nich desítky hodin bez výsledku. Proto jsem musel někdy udělat kompromis, protože časová ztráta by byla příliš velká. Zvlášť velký problém je v rozdílném zobrazování designu různými prohlížeči, kdy jsou stejné parametry intepretovány odlišně a tak některé prvky stránek vypadají jinak. Jsou to však většinou jen detaily, které nemají na chod prezentace výraznější vliv. Tím hlavním, co chci říct je to, aby návštěvníci byli tolerantní a v případě, že nějakou chybu objeví mě o ní informovali. Stránky se budou ladit i za provozu, takže je pravděpodobné, že některé chyby budou postupně odstraněny. Prozatím můžu říct, že DarkArt vypadá lépe ve Firefoxu.
Přes to všechno doufám, že se nový DarkArt bude těšit stejné pozornosti jako jeho předchozí verze, a že díky novému systému bude živější, aktualizovanější a samozřejmě navštěvovanější. Jistě stojí za zmínku to, že řada textů, které byly nejen zastaralé, ale i stylově špatné, byla přepracována, do některých byly doplněny nové informace i grafika.
Poznámka: vzhledem k tomu, že se změnila struktura stránky, nebudou fungovat původní odkazy, které máte v bookmarcích (budou, ale s přesměrováním). Proto prosím o update odkazů na DarkArt. Hodně by mě potěšila zmínka na spřátelených webech o tom, že DarkArt funguje v novém. Díky.