Nejsem si úplně jistý, ale myslím, že to bude brzo nějakých osm let, co jsem získal své první filmové dokumenty o díle H.R. Gigera. Byly nutnou součástí mého poznávání tohoto fenomenálního autora. Koupil jsem je tehdy skrz eBay, na pirátské VHS, v příšerném NTSC formátu, který jen doplnil samotný, nekvalitně nahraný materiál. I přes horší úroveň obrazu a zvuku pro mě byla tato videokazeta velmi cenná, protože oproti knihám a internetu poskytovala to hlavní – filmový materiál. Obsahovala dva filmy – H.R. Giger’s Necronomicon a The making of Alien. Opatřit si v této době zmíněné filmy nebylo snadné, a tak jsem byl za tento kousek ve sbírce rád.
Nejen já, ale jistě i další příznivci Gigerova díla si říkali, jak to, že není natočen nějaký novější, podrobnější dokument, který by přinesl další pohledy a informace, vždyť uvedené filmy spadají do sedmdesátých let. Zrovna tak s příchodem DVD se člověk nemohl ubránit úvahám o tom, kolik materiálu by se na tento formát dalo nacpat. Částečně se o to postaraly disky s filmovým Alienem, kam byl The making of Alien zařazen. Nicméně DVD, které by se zabývalo více Gigerem, než filmem stále nikde.
Proto mě před pár roky upoutal projekt Davida Jahna, o kterém se šeptalo mezi lidmi. Společně s velkou retrospektivní výstavou v Národním technickém muzeu tak šlo o jednu z nejzajímavějších věcí, které se v ČR mohly odehrát, s ohledem na dílo H.R.G., samozřejmě. Dostal se ke mě storyboard, který vypadal zajímavě a sliboval přinést nově pojatý dokument, na který se tak čekalo. Proto jsem celou záležitost sledoval a čekal, jak projekt dopadne. DVD je už nějaký ten měsíc na trhu, na začátku října minulého roku proběhla slavnostní premiéra. Řada lidí již DVD viděla, jiní se ho chystají koupit a další možná ani nevědí, že existuje. Nejen pro ně může být zajímavá tato recenze.
DVD v příjemném grafickém provedení obsahuje tři části. První a nejdůležitější je samotný dokument, v druhé části najdete animované vizualizace některých Gigerových prací a třetí částí jsou tradiční bonusy. Menu je strohé, ale alespoň mě se jevilo jako velmi příjemné. Materiál natočil David Jahn společně se svým týmem jak v Praze, Paříži, Švýcarsku, Rakousku, tak i v USA. Dokument se stal autorovým režisérským debutem, což je na něm trochu znát. Z původního storyboardu je realizováno jen málo. Dokument je rozdělen na části, ohlašované titulkem, je bez komentáře, osoby hovoří buď anglicky nebo německy a proto jsou k dispozici české titulky. Dokument, stejně tak i jako další části, podbarvuje čistě syntezátorová hudba, jejímž autorem je také David Jahn, a která se svým charakterem řadí k hudbě použité právě v Necronomiconu. Ruchy a syntezátorové plochy myslím dobře doplňují celý dokument, jen se stává, že je hudební téma někde rázně přerušeno při přechodu z jedné části dokumentu do druhé.
Dokumentární části obsahují jak záběry samotného Gigera ze současnosti, tak i části starších dokumentů – převážně Necronomiconu a The Making of Alien. Kromě toho zde mluví různé osobnosti, které Gigerovu práci komentují. Podíváte se jak do Gigerova atelieru a zahrady, tak do jeho stálé expozice v Gruyéres, na výstavu v Paříži, ale i do New Yorku nebo k Ernstu Fuchsovi, který žije ve Wagnerově vile ve Vídni. Nejen oni o Gigerově díle mluví, kromě nich se dozvíte i názor psychologa nebo astrologa. Dokument je dělen na různé části, které se vztahují buď k místům, nebo k lidem, kteří hovoří.
Po hlavní dokumentární části následuje poměrně dlouhá animační část, kde se autoři snažili tu s větším, tu s menším úspěchem vizualizovat trojrozměrně některá Gigerova díla. Někdy jde o animaci čistě s využitím paralaxy, kdy jsou jednotlivé části obrazu rozstříhány na vrstvy a při pohybu kamery se pohybují různě rychle, čímž je docíleno trojrozměrného efektu, jiné jsou plastičtější, kdy byla Gigerova malba použita coby textura na hrubě modelovaném povrchu.
Třetí část tvoří bonusy, především krátké filmové kousky. K nim patří i pilot a trailer, společně s krátkou ukázkou ze slavnostního promítání DVD v Praze.
A jak se tedy David Jahn s dosti nelehkým úkolem popral? Na to, že jde o jeho první režisérský počin, si myslím, že více než slušně. Nicméně, DVD i přes svůj potenciál není úplně využito. Ozývá se také značně zestručněný storyboard, kdy se zdá, že autora tlačil buď čas, nebo peníze. Samotný dokument působí jako fragmentovaná freska. Není ucelený, nemá průběh, je to sled úseků, které samy o sobě ne zcela fungují. Při sledování jsem si stále kladl otázku, pro koho toto DVD vlastně je, komu je určeno. Protože pro diváky, kteří Gigera neznají a chtějí se s ním seznámit je příliš málo biografické, chybí zmínění důležitých bodů v jeho životě, vysvětlení toho, kde se se berou jeho motivy, ale i třeba představení techniky, jakou pracuje. Naopak pro lidi, kteří Gigera znají a mají třeba i jeho knihy nebo se o něj aktivně zajímají, tento dokument už mnoho nového nepřinese, kromě svého vizuálního záběru, samozřejmě. DVD tak funguje jako zajímavý doplněk v informacích okolo H.R.G., spolu s knihami, filmy a návštěvou výstav. Rozhodně nejde o typicky zpracovaný biografický dokument, jaký byste čekali třeba od veřejnoprávní televize.
K tomu možná přispívá i ona fragmentovanost, kdy jednotlivé díly dokumentu spolu více méně nesouvisí, a bez komentářů jsou někdy méně srozumitelné – Ghost Train, nebo Red Room a další… i když se objeví filmový záběr Gigerových rukou a jeho oblíbených pistolí (těch co střílí, aby nevznikl omyl :), divák se nedozví proč, prostě je to jen sekvence, které nemusí rozumět, a přitom by stačilo nechat Gigera pohovořit o svém zapálení pro střelné zbraně. Podobně je přistupováno k dalším a dalším scénám, které jsou podány vlastně jen vizuálně. Informace pak přinášejí víceméně jen rozhovory s různými osobnostmi, což je opravdu škoda. Autor tak nevyužil toho, že byl nějakou dobu Gigerovým asistentem, a tak měl přístup do mistrova soukromí, mohl s ním hovořit o spoustě témat, více ukázat Gigera jako člověka. Spousta lidí by třeba chtěla více vědět o tom, jak tvoří, jak vypadá jeho dům nebo nějaké informace například o jeho fontáně v zahradě, která se sice v dokumentu několikrát objeví, ale zůstává jen kulisou, i když by mohla být, podobně jako řada dalších věcí, součástí dokumentu. Film tak působí trochu rozpačitě, není dlouhý, není vyčerpávající, nepřináší nějaké zajímavosti, jde vlastně o sled filmových sekvencí z Gigerova prostředí, které jsou prokládány rozhovory s osobnostmi. Nic víc nečekejte, nejde o nějaký obsažný biografický dokument. Na druhou stranu není nic ani odlehčeno, takže nejednoznačný dojem je tím posílen. Ve storyboardu se objevovalo více takových prvků, které by možná daly snímku jasnější charakter – např. Giger jedoucí na svém vláčku, nebo závěr, kdy se v jeho baru v Gruyéres pije a on si přijde dát mléko. Vím, že není tak úplně fér hodnotit dokument v souvislosti se storyboardem, dělám to jen jako vysvětlení toho, co z filmu zmizelo a jak se to na něm projevilo.
Animovaná část je jistě zajímavým počinem, ale ne všechny animace fungují. Nečekejte propracované 3D modely, Gigerovy obrazy coby textury jsou jen mírně strukturované modelací, u některých to prakticky ani není vidět. Přes to, společně s hudbou, jsou některé velmi inspirativní.
V bonusové části je opět vidět jakýsi spěch – velká škoda, že tam nejsou třeba nějaké materiály, které se do dokumentu nevešly – Jahn musel natočit materiálu jistě mnohem víc a tímto způsobem by se dal trochu vylepšit informační rozsah DVD. Po založení oficiálních stránek tohoto DVD se objevila i fotogalerie, kde jsou fotky z natáčení, a není jich málo. Otázkou zůstává, proč je toto na internetu a ne součástí bonusů, což by bylo jistě lepší. V jednom z bonusů, s názvem 2003 HR Giger DVD / Documentary pilot, který se týká tohoto DVD, mě docela zarazila jedna věc – kdy jsem ve čteném českém komentáři okamžitě poznal úryvky mého textu, který si můžete na DarkArtu přečíst o H.R. Gigerovi – viz (nejen) úvod odkazované stránky. Jistě, jde jen o pár vět, na jednu stranu je příjemné vědět, že jsou součástí tohoto materiálu, na druhou stranu… Od doby, kdy si moje texty vypůjčuje kde kdo (typicky o technice airbrush, nebo nehorázně Pavel Hejátko, který pro svůj článek v časopise Tetování bezostyšně vykopíroval právě pasáže mého textu o H.R. Gigerovi), jsem na to alergický.
Celkově vzato, je projekt H.R. Giger Revealed jistě zajímavou exkurzí do mistrova světa, byť stručnou a ne příliš obsáhlou. I přes svou fragmentovanost je dokument slušně vizuálně zpracovaný a udrží vaši pozornost, i když na konci si určitě řeknete: Proč to bylo tak krátké. DVD jako samostatný titul ale působí trochu nejistě a nekoncepčně a není jasné, komu je vlastně určeno. Proto je nejjistější jej označit zajímavým doplňkem, který neznalé s Gigerem dostatečně neseznámí, a znalým toho příliš nového nepřinese. Neměli byste tedy při zkoumání díla švýcarského umělce skončit jen u tohoto DVD, ale koupit si například i jeho knihy, ze kterých se toho dozvíte více. Abych nebyl nespravedlivý – je velmi pravděpodobné, že tak to David Jahn chtěl – Gigera a rozhovory s lidmi, kteří o něm a jeho díle mluví. I když potenciál takové koncepce plně nevyužil a dokument se nachází někde mezi studenstkým filmem a profesionálním snímkem, stále se jedná o titul, který by neměl u žádného obdivovatele Gigerova díla chybět. Jahnovu práci můžete podpořit tím, že si jeho dokument na lesklém kotoučku koupíte. Jistě bude zajímavé jej srovnat s dalším nově vycházejícím krátkým DVD titulem H.R. Giger’s Sanctuary.
V případě zájmu o DVD H.R. Giger Revealed se se obraťte na stránky http://giger-dvd.com, kde najdete další informace, fotografie z natáčení a samozřejmě možnost si DVD objednat. To je ke koupi i na různých internetových obchodech, které se specializují na distribuci audiovizuálních titulů a knih.