Zřejmě všichni kromě autora samotného slyší ve zvuku Lustmordu ponurou atmosféru blížící se temnoty. Ale ať objevíte ve zvukovém soumraku alb Heresy, Stalker, The Monstrous Soul nebo současného alba Metavoid cokoliv, Brian Williams bude spokojený, že vás jeho zvukové krajiny do sebe dokázaly vtáhnout – nemusejí z vás vysát veškerý život.
AmbiEntrance: Kde se bere všechna ta Lustmordova „temnota“? Považujete se za zmučenou duši, nebo to jen tak zní ve vaší hudbě?
Brian: Já osobně si o své hudbě nemyslím, že by byla nějak obzvlášť temná, ačkoliv mnozí zjevně nesouhlasí, protože na tuto otázku musím odpovídat často. Chci a vytvářím zvuk Lustmosrdu tak, aby byla cítit jeho skutečná hmota a hmatatelná přítomnost, což se někteří rozhodli interpretovat jako temné. Je to zajímavý rozpor. Ačkoliv jsou do celku vetkány temné prvky, je to jen jeden z mnoha použitých prostředků. Lidé, kteří o mé hudbě mluví jako o temné, mi nevadí, ale skutečně mě unavuje zjištění, že jsem byl zařazen do škatulky „dark ambient“, protože nenávidím jakékoliv škatulkování. Pokud v mé hudbě skutečně spatřujete nějakou temnotu, mohu se pouze domnívat, že nahlížíte hluboko do mé mysli (zde si doplňte odpovídající démonický smích), pokud nějakou mám… Mezi přáteli jsem známý svým humorem, a tak jsou lidé, kteří mě znají prostřednictvím mé hudby, často zaskočeni, když se se mnou setkají. Očekávají, že budu přiměřeně temný a skličující, zatímco ve skutečnosti jsem nezbedný a veselý chlapík (ovšem i příšerně hlubokomyslný a smysluplný).
AmbiEntrance: Považujete Kalifornii za svůj domov? Jak všechno to slunce apod. ovlivňuje hladinu vaší vnitřní „temnoty“?
Brian: Kalifornie je můj domov a byla posledních osm let. Nezáleží na tom, kde právě jsem, moje vnitřní já zůstává stejné, domov je kterékoliv místo, kde právě žiji s Tracey, společnicí mých posledních osmnácti let. A pokud jde o slunce, po dětství stráveném v Británii přijde slunce a vedro vhod. Nesdílím myšlenku, že by fyzické okolí mělo přímý vliv na tvůrčí počiny člověka, pokud jde o mě, vše se odehrává uvnitř.
AmbiEntrance: Fotografie, kterou se prezentujete, vaše temné image ale podporuje, nemyslíte?
Brian: Víte, občas je zábava si s image hrát, a nehledám pro to žádné omluvy.
AmbiEntrance: Metavoid je víc prostoupený „sci-fi“ pocity, jak byste vysvětlil tento vývoj?
Brian: To je vaše interpretace, ne moje, takže nemám žádné vysvětlení.
AmbiEntrance: Jen chci říct, že to zní spíš jako hluboký vesmír než jako hluboká kobka, kam byste řekl, že s Metavoidem míříte?
Brian: Jako obvykle jde o pokus vytvořit zvuk, který posluchače doslova fyzicky obklopí, který ho nebo ji přenese do prostoru existujícího pouze ve zvuku. V minulosti jste zřejmě o tomto prostoru přemýšlel jako o hluboké kobce a nyní jako o hlubokém vesmíru, což oboje beru. Důležité je, že tento prostor pro vás existuje. S Metavoidem jsem chtěl postoupit se zvukem Lustmordu dál, spíš než znovuvytvářet minulé práce jako Heresy nebo Black Stars jsem chtěl vytvořit zvuk, který je nový, ale zároveň je nepochybně Lustmord. Je na druhých, aby posoudili, zda jsem zklamal nebo uspěl.
AmbiEntrance: Všichni víme, že Heresy atd. obsahovaly zvuky nahrané v jeskyních kryptách a podobně. Můžete se podělit o nějaké podobně zajímavé zákulisní informace o vzniku Metavoidu?
Použil jsem některé zajímavé nápady a techniky a jako obvykle je má práce plná zvuků vybraných a generovaných pro jejich specifický konceptuální význam, ale podle mě je zajímavější neodhalovat předem všechna tajemství. Ne že bych chtěl skrývat své nástroje nebo techniky (naopak – rád o nich hovořím), spíš chci, aby posluchač hledal svůj vlastní osobní výklad, sem tam vám poskytnu pár nenápadných (a ne tak nenápadných) vodítek a zbytek je na vás.
AmbiEntrance: Jak jste se dostal ke spolupráci s českým labelem Nextera?
Brian: Nextera znovuvydala Buried Dreams od Clock DVA a členové DVA jsou moji opravdu dobří přátelé, takže nás Nextera navštívila pár let zpátky, když byli v Los Angeles, a od té doby jsme v kontaktu. Právě jsem dokončoval Metavoid, zbývalo už jen pár dní práce, a ještě jsem kvůli němu žádný label neoslovil, když jsem od nich dostal mail, že by chtěli vydat něco ode mě a jestli nemám něco k dispozici. Myslel jsem si, že by mohlo být zajímavé distribuoval album různými kanály, obzvlášť ve Východní Evropě. Mohl jsem si vyzkoušet jiný přístup k distribuci a Nextera byla velmi entuziastická, takže to dejte dohromady a výsledek znáte.
AmbiEntrance: Metavoid přicházel dlouho… Proč tak dlouhá prodleva mezi alby?
Brian: To je jednoduché. Zatímco mezi tímto albem a The Place Where The Black Stars Hang nebylo o Lustmordu moc slyšet, byl jsem velice aktivní v hudebním a zvukovém designu, ale ne pro Lustmord. Během té doby jsem pracovat na nějakých třiceti, čtyřiceti filmech, televizní show, videohře, udělal nějaké remixy a pracoval na rozvíjení zvuku Lustmord. Všechny tyto věci potřebovaly čas a všechno dohromady tvoří pořádnou spoustu práce, mnohem víc než několik alb. Všechno tohle mě samozřejmě odvádí od práce na Lustmordu, ale to je v pořádku, protože jsem alespoň pracoval a užíval si zvuk. Během tohoto období jsem také, když jsem měl inspiraci k práci na Lustmordu, neměl prostě dost času vzhledem ke zmíněným dalším závazkům, a když jsem měl čas, byl jsem zase vyčerpaný z ke konci měsíce trvající práce na zvucích pro filmy a poslední věc, kterou jsem chtěl dělat, bylo pracovat na něčem dalším. Takže jsem se soustředil na ty další důležité drobnosti jako udržování kontakt s reálným světem a trávení času s přáteli. Protože Lustmord nikdy nebyl pokus dělat něco komerčního nebo alespoň trochu přístupného jiným, byl jsem docela šťastný, že jsem se mohl rozmazlovat a dělat to, co chci, a tehdy, když chci, bez tlaků obvyklých při vytváření hudby pro komerční účely, což znamená, že pracuji na albech, pokud a když cítím, že mám co říct.
AmbiEntrance: Na jakých filmech jste naposledy pracoval? Na jakých filmech byste rád pracoval nebo na nich něco změnil?
Posledních osmnáct měsíců jsem na moc filmech nepracoval, ale dělal jsem teď zvukový design pro chystaný válečný film od (20th Century) Fox, který by nakonec mohl být zajímavý. Ale bavíme se o Hollywoodu, takže nečekejte nic převratného. Poslední rok jsem strávil nějakou dobu skládáním hudby pro televizní seriál od producentů Blair Witch, ale byl zrušený ještě před vysíláním, takový je bláznivý a velice nákladný svět americké televize. Pokud jde o filmy, na kterých bych rád pracoval, je těžké nějaký jmenovat, protože v posledních letech nebylo moc skutečně zajímavých filmů. Klub rváčů se mi opravdu líbil a byla by zábava přispět pár svými patentovanými zvuky k některým scénám, kromě toho nějaké japonské animované filmy, ale nic moc dalšího.
AmbiEntrance: Jak to myslíte „patentovanými“… Skutečně jsou patentované?
Brian: Ne, je to jen řečnický obrat, pochybuji, že je možné nechat si patentoval zvuk, i kdybyste chtěl. Pokud jde o filmové a televizní projekty, obvykle mě žádají o pomoc, když potřebují něco specifického, co jim zřejmě mohu poskytnout pouze já. Já jsem ten, koho volají, když chtějí nějakou opravdu ujetou srágoru. Jo kruci, to umím.
AmbiEntrance: Máte nějaký příklad oblíbeného filmového zvuku, který jste vytvořil? Například něco obzvlášť složitého nebo důmyslné řešení nějakého problému?
Brian: Teď hned mě nic nenapadá, nemyslím si, že něco z toho je obzvlášť výjimečné. Nějakou dobrou práci jsem odvedl na Vráně a Zvláštních dnech, ale zvuk by měl být součástí celku, takže pokud je udělaný dobře, neměl byste si ho všimnout, měl by být součástí celkového dojmu, který na vás film udělá.
AmbiEntrance: Když mluvíme o filmech, na který právě přicházející film se těšíte?
Brian: Pár jich je, ale ne moc. Apocalypse Now Redux, Avalon (hraný film od Mamoru Oshi, režiséra Ghost In The Shell – jsem jeho fanoušek), filmy Pixaru Příšerky s. r. o. (2001) a Hledá se Nemo (2002), Mulholland Drive Davida Lynche (ačkoliv o tom filmu bohužel slyším samé špatné věci). Těším se, až uvidím, co David Fincher udělá s Úkrytem a se Setkáním s Rámou a také co Anthony a Joe Russo podnikají se scénářem filmu Bombakšeft, který jsem četl asi před rokem.
AmbiEntrance: Setkal jste při své filmové a televizní tvorbě s „hvězdami“? Zajímáte se o ně?
Brian: Čas od času narazím na lidi, které byste mohl označit jako „hvězdy“, ale preferuji uvažovat o nich jako o lidech a posuzovat je spíš podle jejich skutků než podle jejich slávy. Nestarám se, jestli jste vrátný nebo šéf korporace, budu s vámi jednat stejně, to znamená jako s rovným.
AmbiEntrance: Nereagují lidé negativně na jméno Lustmord (vždycky jsem si myslel, že to znamená něco jako „touha po smrti“, ale teď myslím, že přesnější je „sexuální smrt“) a na jména alb jako Heresy?
O názvy alb nemám strach a nevím, proč bych měl mít. Čas od času se někdo na jméno zeptá, ale podle mě to není nic, co bych musel bránit.
AmbiEntrance: Řekněte nám něco o životě a smrti Side Effects.
Převzal jsem label v roce 1985 a pomalu, ale jistě vybudoval slušný katalog. Koncem osmdesátých let byl label vážně postižen, když Rough Trade (původní britská verze) šel do konkursu a ve výsledku byla ztracena značná část peněz z prodejů od SPK a Laibach. Počátkem devadesátých let label distribuoval World Serpent, a když jsem se v roce 1993 přestěhoval do Spojených států, tak Soleilmoon. Byla to spousta zábavy a jsem hrdý na katalog. Bohužel, vzhledem k množství různých faktorů, které měly co do činění s proměnou distribučních kanálů (méně nezávislých, rostoucí kontrola větších atd.), větším množstvím nahrávek, se kterými musíte bojovat o prostor na pultech a v rádiích, a velmi reálným vlivem věcí jako Napster, prodeje v devadesátých letech ani zdaleka nebylo takové jako dřív, a bylo velmi zjevné, že můj výběr vydávané hudby byl zřejmě v rozporu s tím, co chtěla kupující veřejnost. Bylo to hodně práce (a další rozptylování od Lustmord) s malou návratností a prostě to přestala být zábava. A tak jsem toho v roce 1998 jednoduše nechal a složil label.
AmbiEntrance: Proč myslíte, že Stalker obstál ve zkoušce času?
Brian: Je to jedno z několika alb, na kterých jsem pracoval, která mám rád i po jejich dokončení (ne že bych ho skutečně poslouchal, v tom stádiu už jste z něj obvykle unavení), je pozoruhodně účinné a předpokládám, že to je tím, že jsme měli velmi dobrou představu o tom, co chceme dosáhnout, ještě než jsme začali.
AmbiEntrance: Zjevně vám to s Robertem Richem šlo, k Metavoidu přispěli Steve Roach a Paul Haslinger… Spolupracujete ještě s někým při tvorbě?
Brian: Rád bych, protože obvykle je přínosné přihrávat si nápady tam a zpátky s dalšími a je to něco, co si obzvlášť užívám. Jediná teď plánovaná spolupráce je práce na nějakém materiálu s Ryanem Moorem z Twilight Circus. Mluvil jsem s dalšími o spolupráci, ale nic není definitivního, a jsem vždy otevřený nabídkám.
AmbiEntrance: Co nám můžete říct o chystaném soundtracku k Zoetrope?
Brian: Soundtrack tak jak je byl dokončen asi před rokem a film (finální verze byla sestříhána na dvacet minut) byl několikrát představen vybranému publiku. V současnosti pracuji na rozšířené a upravené verzi pro vydání alba. Bude jiné než Metavoid, je bližší materiálu na Purifying Fire a velice hutné. Albová verze, která by měla mít okolo 45 minut, je z poloviny hotová.
AmbiEntrance: Co je Arecibo? Jak bude vypadat další album?
Brian: Arecibo je takový vedlejší projekt, kde se věnuji hudbě, která nezapadá do konceptu Lustmord. Jsem napůl hotov s druhým albem projektu Arecibo, které mnohem více než další mé věci ovlivnil dub (kromě remixů), ale pořád ho odsunuji stranou, když pracuji na jiných věcech. Co je zajímavé, před pár dny jeden z mých devítigigových disků katastrofálně selhal a vypadá to, že jsem možná přišel o pár měsíců práce na Arecibo stejně jako o velkou část alba Zoetrope, takže další zdržení.
AmbiEntrance: Kromě projektů Zoetrope a Arecibo, máte nějaké jisté nahrávací plány do budoucna?
Brian: Plánuji dlouho odkládané velice minimalistické ambientní album Lustmordu „Dark Matter“ využívající výhradně nahrávky hlubokého vesmíru a mezihvězdné aktivity, které jsem během let posbíral. Název odkazuje k takzvané chybějící hmotě vesmíru, ale očekávám, že uspokojí i ty, kdo si libují v temnotě. Mám v hrubých rysech načrtnuté album následující po Metavoid, ale bude trvat pravděpodobně rok, než na něm začnu pracovat opravdu vážně, protože nejdříve chci vyzkoušet a odvalit jiné nápady. Také mám možnost pracovat na hudbě pro pár videoher, což bude celkem zajímavé, pokud to dopadne.
AmbiEntrance: Díky za informace, Briane, chtěl byste něco dodat, dokud máte mikrofon?
Brian: Jenom že by se lidé neměli nechat mást rozdílem mezi mou filmovou a vlastní tvorbou. To první je jen prostředek, jako mnoho hudebníků potřebuji práci, abych přežil, víc v tom není.
Interview z 31. července 2001
Copyright Lustmord © 1999, 2004 All rights reserved
přeložil: hadži