“Kompletní praktický průvodce nástroji, technikami a materiály pro malbu, kresbu, grafiku a tisk s více než 1000 ilustrací”
Autor: Ray Smith
Z anglického originálu THE ARTIST´S HANDBOOK (Dorling Kindersley, London, 1987, www.dk.com ) vydalo nakladatelství Slovart ( www.slovart.cz ), s.r.o., v roce 2000 jako první vydání.
Počet stran: 354
Provedení: Vázaná, tvrdé desky s potiskem, lepená a vázaná, bez obalu
Průměrná cena: 500,- Kč
Velikost: 16x24cm
Hodnocení: 10/10
Velmi dlouho se na českém trhu příruček a průvodců světem uměleckých technik neobjevila tak precizně a dokonale provedená kniha. I když je koncipována jako seznámení a shrnutí toho nejdůležitějšího, co se okolo výtvarného a hlavně malířského umění točí, může posloužit i poměrně zkušeným a znalým umělcům, kterým může nabídnout nová řešení a techniky pro jejich práci. Co se týče laika nebo začátečníka, ten bude informacemi doslova zavalen. Ale to je jenom dobře, neboť tato kniha jasně ukazuje, jak má kvalitní publikace o uměleckých technikách vypadat a dává tak sbohem stručným a zmateným knihám, které jsou sice přehlcené fotografiemi a reprodukcemi, ale o technikách samých nevypovídají skoro nic, nemluvě o jejich praktickém provedení,
Kapitoly knihy jsou velmi pěkně označeny barevným pruhem na okraji stránky, což přispívá nejenom k dobré orientaci, ale hlavně k určitému bohatému a kvalitnímu dojmu. Textu je na stránkách požehnaně a fotografie či nákresy jsou přesně takové, aby jasně doplnily text a nebyly na jeho úkor nebo dokonce nesloužily jako “záplata” prázdných míst. V textu se objevují tabulky nebo zarámované poznámky, z mnoha reprodukcí jsou provedeny detailové výřezy, které jasněji osvětlují použitou techniku. Grafické zpracování je opravdu na úrovni a pokud pomineme občasné podivné obrázky, které autoři vybrali, musíme konstatovat, že podoba knihy nemá obdoby.
Kniha začíná klasicky úvodem, pokračuje rozsáhlým rozborem barev a pigmentů, jak z uměleckého, tak i z chemického hlediska, které je doloženo chemickými vlastnostmi a dokonce strukturními vzorci charakteristických barevných látek. Dále je na řadě velmi podrobný popis rozpouštědel, ředidel, pojiv, pryskyřic a olejů, jak přírodních, tak syntetických. Tuto kapitolu následuje podrobně rozepsaná problematika podkladů, na které se maluje, jsou zmíněny dřevěné desky, překližky, sololit a samozřejmě plátna a papír, jakož i různé netradiční podklady jako např. hliníkové desky. U každé podložky je rozsáhlé popisy vlastností fyzikálních i chemických, jejich nutná povrchová úprava a chování jakož i klady a zápory. Seznámíme se rovněž s nástroji potřebnými na opracování nebo úpravu povrchu a dozvíme se dokonce, jak se ten který malířský podklad vlastně vyrábí. Co by to bylo za encyklopedii, kdyby neobsahovala detailní seznámení s malířskými nástroji. A tak se začteme do kapitol o tužce, voskové tužce, pastelce, pastelových křídách, o olejových pastelech, uhlu, stříbrné tužce, o ryteckých technikách, o perokresbě, tušové malbě a kaligrafii a o nejrůznějších dalších technikách. Každá kapitola obsahuje kvalitní popis používaného nástroje, jak z historického, tak i z praktického hlediska, jsou zde ukázky tahů a čar jakož i různých druhů a modifikací daného nástroje. Kapitoly doplňují názorné ukázky techniky a jejích výsledků. Další kapitolou je Malba, která nás seznámí s mnoha druhy štětců a jejich konkrétním použitím v malbě, poznáme další nástroje, jakou jsou stěrky, rastrovací, tupovací, šablonové či lazurovací štětce, houby, válečky, špachtle, stříkací pistole, palety a nádobky a mnoho dalších nástrojů, které k malbě neodmyslitelně patří. Tyto kapitoly vynikají popisem výroby a použitím konkrétních nástrojů, jejich udržováním a čištěním, jakož i jejich roztříděním a určením účelu. Následuje rozdělení malby do speciálních kapitol, podle techniky. Najdeme zde Akvarel s popisem akvarelových barev a množstvím efektů, které akvarelové barvy dávají, techniky lazurování a vymývání, jakož i podrobně rozepsané mokré efekty, vyškrabávání, změkčování okrajů, techniky míchání barev, texturní efekty , použití maskovací tekutiny i různé kombinace akvarelových technik. To vše je doplněno mnoha ilustracemi, obrázky i názornými ukázkami. Akvarel je následován kapitolou o Kvaši, kde se dozvíme více o transparenci a nanášení kvašových barev a o efektech, které kvaš umožňuje. Další rozsáhlou kapitolou je Tempera, kterou nám kniha osvětlí z historického hlediska a nabídne nám mnoho informací o technice malby temperou a o její výrobě. Odhalíme složení tempery, výrobu a charakteristické rysy vaječné tempery, praktické návody a recepty na zhotovení barevných temper a techniky práce s nimi. Objeví se též informace o temperové podmalbě a o dalších temperových emulzích. Velký prostor je věnován kapitole Olejomalba, která je rozebrána z historického hlediska, je poukázáno na stálost a druhy pigmentů a olejů, jakož i na jejich míchání, zahušťování a vysychání. Dozvíme se něco o nosičích, médiích a ředidlech, o vhodných podkladech pro malbu a o jejich případných úpravách. Seznámíme se s problematikou tónovaných podkladů, s prácí se štětcem a nanášením barev, s používáním pastózních barev, při kterých se používá špachtle, která vytváří nejrůznější strukturové efekty. Důležitým tématem je míchání barev v oleji, jejich lazurování a nanášení a rovněž i vrstvená olejomalba, podmalba a podmalba s lazurami. Detailně a zároveň s nádechem experimentování vyznívá další rozsáhlá kapitola s názvem Akryl. Zde se dozvíme vše o složení akrylátových pryskyřic, o barevnosti pigmentů, o akrylových médiích a o vlastnostech akrylu. Kniha názorně ukáže podložky a podklady pro akrylovou malbu, použití transparentních a netransparentních akrylových technik a také nejrůznější druhy kombinovaných přístupů k mnohostrannému akrylu. Je zde i podkapitola o stříkání akrylové barvy pomocí airbrushe (americké retuše) a názorné ukázky. Ke cti autorům je fakt, že vysvětlují problematiku čištění retuše a rovněž i ochranu zdraví před vznikajícím aerosolem. Jsou zde i techniky roztírané barvy pomocí dlouhé stěrky, texturování akrylového podkladu pomocí špachtle a dokonce i splétání barev do útvarů nebo rozmývání usychajících barev. Velmi zajímavou kapitolou je Enkaustika, tedy vosková malba, kdy je barevný pigment vmíchán do roztaveného vosku. Takto vzniklo mnoho historických, zvláště východních a pravoslavných obrazů. Kapitola přináší přehled nutného vybavení pro enkaustiku a techniky, které se při enkaustické malbě používají, jsou zde ukázky vícevrstevných enkaustických maleb. Jako doplnění výtvarných technik přichází i kapitola Freska, kde je podrobně popsána technika fresky, příprava zdi, přenášení vzorů, tradiční metody fresky, metody a postupy při přípravě pigmentů, interiérová a exteriérová malba se všemi problémy a poznatky a samozřejmě věcné ukázky a návody. Následují propracované kapitoly o Laminování, Vitráži, Keramických dlaždicích, Smaltu a smaltových technikách. Další rozsáhlou kapitolou je Tisk, kde se dozvíme mnoho o nástrojích a technikách pro dřevoryt, o dřevořezbě, linorytu, tisku rytin, o tisku z výšky i hloubky, o suché jehle či leptu (velmi detailně zpracovaná technika). Seznámíme se s Litografií (kamenotiskem), s úpravou kamenné podložky, o malbě na kámen a vyrývání motivů, o přípravě před tiskem (doplněno tabulkami a praktickými radami a ukázkami) a o tisku samotném. Další kapitolou je Sítotisk a jeho teorie, vybavení a nástroje, jakož i techniky sítotisku – fotografické sítotiskové metody a tvorba vícebarevných tisků. Propracované informace o aplikaci a zpracování šablon, nástrojích a technikách tisku tuto kapitolu uzavírají. Následují kapitoly o teoriích barev a o barevném míchání, o perspektivě a jejím využití, o konstrukcích a deformacích perspektivy. Kvalitně zpracovanou kapitolou je oddíl s názvem Konzervování a rámování, který se zabývá péčí o umělecká díla, jejich restaurováním a udržováním. Najdeme zde restaurátorské techniky, odkrývání lakových vrstev, čištění a konzervování, opravy děr v plátně, podlepování a napínání starých nebo poškozených pláten a opravy barevných vrstev. Samostatnou kapitolou je Lakování, která shrnuje důležité poznatky o lakování obrazů. Je následována kapitolou Rámování, která kvalitně vysvětluje výrobu, řezání a úpravy rámů, vsazování obrazů do rámů, paspartování a zavěšování obrazů. Další oddílem jsou Dodatky, které stručně popisují další důležité umělecké postupy využívané v praxi, jako je třeba fotografie a její požití jako předlohy či podkladu, fotografování uměleckých děl, maleb a kreseb, vybavení pro fotografování a praktické rady, jak postupovat při dokumentačním fotografování. Po této kapitole následuje poněkud rozpačitá kapitola Počítače, která hrubě nastiňuje možnosti počítačové technologie, bohužel právě toto téma je nejproměnlivější a vývojově nejrychlejší, proto je tato kapitola spíše historickým dokladem, než nějakým použitelným návodem či popisem. Výborným dodatkem jsou informace o ateliéru, jeho zařízení, skladování obrazů, kreseb a tisků. Cenná je také kapitola o malířských pomůckách, kde jsou zmíněny stojany a různé kopírovací pomůcky, jako např. diaprojektor nebo episkop. Důležitým dodatkem je poučení o vystavování a výběru vlastních prací, o smluvních podmínkách a prezentacích – to vše ověřeno praxí a zkušeností mnoha umělců. Následuje receptář, kde jsou uvedeny postupy, podle nichž si může každý umělec připravit svými silami potřebný materiál, jako pastely, temperové emulze, kvaše, olejové barvy, klihy a podklady. Knihu uzavírá stručný malířský slovník, bibliografie, rejstřík a poděkování.
Kniha je v podstatě bezchybná, i když některé pasáže jsou zestručněny tak, že mohou působit zmateně. Musím ale říct, že takových je velmi málo a hlavním rysem publikace je maximální vyčerpání tématu, takže stručnost je zahnána na ústup. Jedinou vadou, která je odhalena zvláště v kapitole Počítače je to, že originál knihy pochází z roku 1987 a k nám se dostal v českém vydání až v roce 2000, což je plných třináct let malířského vývoje. Jistě, klasické techniky jako je třeba pastel, olejomalba nebo akvarel patrně žádný znatelný vývoj nezaznamenaly, ale třeba rozmach v používání akrylů, americké retuše a v digitální technologii je značný. Musíme tedy tuto knihu brát tak, jak je napsaná a nepřemýšlet nad tím, že v ní nejsou předvedeny poslední trendy malířského umění. I přes tento drobný nedostatek, který není ale ničí vinou můžeme říct, že je tato kniha jednou z nejlepších publikací na trhu a rozhodně by neměla chybět v knihovně žádného člověka, který obdivuje umění, nebo se jím dokonce aktivně zabývá. Kniha může velmi dobře posloužit začínajícím umělců, studentům, ale i učitelům nebo zkušeným malířům. Cena knihy je naprosto v souladu s množstvím informací, které tak získáte a v dnešní době předraženosti mnoha knižních titulů jde o soubor ohromného množství informací za seriózní cenu. Na tomto místě by se určitě slušelo poděkovat nakladatelství Slovart, s.r.o., které tuto knihu vydalo. Opravdu odvedli dobrou práci.