Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, no array or string given in /data/web/virtuals/255289/virtual/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 287
Konstrukce americké retuše se od dob jejího vzniku příliš nezměnila. Samozřejmě se výrobci snaží stále zdokonalovat mechaniku a materiál, ze kterého jsou retuše vyrobeny, ale princip zůstává stejný. Tvar retuše je co nejvíce přizpůsoben podobě pera, aby bylo docíleno co nejpřirozenějšího držení nástroje. Stlačený vzduch přichází pružnou hadicí, která je napojena na konektor pistole. Proud vzduchu je ovládán páčkou, která je na hřbetu nástroje, přímo naproti přívodu vzduchu. Před páčkou je obvykle nádobka, do které se nalévá barva. Celou retuší probíhá v její ose dlouhá jehla, která je vzadu jištěna maticí a v předu prochází otvorem trysky, kterou tak uzavírá. Při stisku páčky se jehla posouvá zpátky, čímž otvírá otvor trysky a dovoluje vzduchem nasávané barvě expandovat ven. Paprsek barvy, která vychází z trysky má tvar úzkého kuželu. Z toho vyplývá, že čím blíže je tryska k podkladu, tím menší a ostřejší tečku udělá, což platí i naopak, kdy při větší vzdálenosti je zasažena větší plocha. Proto se tenké a ostré čáry dají vytvořit jedině v případě, že je tryska minimálně vzdálena od malovaného povrchu.
Retuše můžeme rozdělit podle několika hledisek.
Podle toho, jak se při používání retuše mísí barva se vzduchem dělíme retuše na:
1. S interním mícháním vzduch/barva(internal mix) – toto platí pro většinu používaných retuší, barva je v nádobce, odkud se nasáváním nebo samospádem dostane do těla retuše, kde se smísí se vzduchem a odchází tryskou ven. Tyto retuše jsou nejpoužívanější, liší se velikostí trysek, obsahem a umístěním nádobek a svou funkcí.
2. S externím mícháním vzduch/barva (external mix) – tyto retuše pracují na principu fixírky, vzduch proudící tryskou strhává barvu, která je v nádobce před tryskou a rozprašuje ji. Tyto retuše se používají hlavně pro velké plochy a přechody nehodí se pro detailní práci. Jejich výhodou je snadné čištění a většinou i rychlá výměna barev.
Dále dělíme retuše podle toho, kde je umístěna nádobka na barvu na:
1. Gravity Feed – nádobka, jejíž dno je otevřeno přímo do kanálku s jehlou vedoucí k trysce (vhodná pro hustší a těžší typy barev). Je nejčastěji pevně spojena s tělem pistole nebo je dokonce provedena jako prohlubeň. Tyto retuše jsou většinou určeny pro přesnou a velmi detailní práci, kdy stačí malé objemy barev (kolem 2ml). Je nutno podotknout, že se tyto nádobky obtížně čistí a proto je tomuto faktu nutno věnovat pozornost.
2. Siphon Feed – nádobky na principu sifonu, kdy je barva nasávána shora trubičkou uvnitř nádobky. Hodí se na inkousty a řídké barvy. Umožňuje práci bez rizika rozlití barvy, má větší objem a připojuje se buď z boku pistole (Side Feed) nebo ze zdola (Bottom Feed). Tyto nádobky najdeme nejčastěji u retuší určených pro stříkání větších ploch. Retuše s nádobkami na principu sifonu mají výhodu v tom, že u nich lze velmi pohodlně měnit nádobky s různými barvami, což usnadňuje práci a šetří čas.
3. Side Feed – nádobka je připojena z boku pistole a může pracovat na principu Gravity i Siphon Feed. Tyto nádobky lze většinou umístit buď na levý nebo na pravý bok pistole, podle toho, jak nám to vyhovuje. Lze ji natáčet podle úhlu a sklonu retuše tak, aby se barva nevylila. Tato konstrukce předurčuje retuš k přesné a detailní práci a navíc umožňuje přímý pohled na předek pistole, který u jiných retuší z umělcova pohledu většinou zakrývá nádobka na barvu.
Retuše se dělí hlavně podle toho, jak se v nich vzduch mísí s barvou.
Rozeznáváme tři základní druhy:
1. JEDNOČINNÉ
(single action)
– Ovládací páčka řídí jen přívod vzduchu. Přítok barvy ovlivňuje pozice jehly v trysce. Není možné plynule měnit poměry v přítoku a množství barvy. Tyto retuše jsou jednoduché, ale také přesné a spolehlivé. Jsou vhodné pro začátečníky, kteří s nimi mohou dosáhnout zajímavých výsledků. Lze je také používat pro stříkání větších ploch (tryska s větším otvorem 0,4 – 0,5mm), kde není vyžadován detail nebo nějaký speciální efekt. Jsou vhodné u těch prací, kde je vyžadováno rovnoměrné rozložení barvy. Jednočinné retuše mají všeobecně větší trysky a přítokový kanálek, proto se hodí pro viskóznější a hustší barvy. U některých jednočinných retuší lze měnit alespoň množství barvy pomocí otočného regulátoru v násadce. Nelze ho však používat plynule a práce se musí na okamžik přerušit. Jednočinné retuše lze bezpečně poznat podle toho, že jejich ovládací páčka má jen směr dolů a ne i dozadu. Jsou většinou levnější než double – action pistole.
2. DVOJČINNÉ JEDNODUCHÉ
(double action – single)
– Ovládací páčka ovládá v první fázi vzduch a v druhé fázi množství barvy. Jejich předností je přesnost a snadno zvládnutelná obsluha.
3. NEZÁVISLE DVOJČINNÉ
(double action)
– Ovládací páčka funguje ve dvou směrech – stlačením dolů (vzduch) a posunem dozadu (barva). Oba směry lze kombinovat, čímž lze dosáhnout nejrůznějších poměrů míšení vzduchu a barvy. To dovoluje i plynulé vytváření různě tlustých a různě průhledných čar a ploch bez zastavení pohybu ruky. Double-action zaručují maximální kontrolu paprsku barvy vycházejícího z trysky. Tyto retuše jsou nejrozšířenější, velmi přesné a podávají perfektní výsledky. Jsou vybaveny většinou velmi malou tryskou (0,3mm, 0,2mm a vzácně i 0,15mm), proto se většinou musí používaná barva dostatečně naředit. Jejich ovládání vyžaduje jistou dávku cviku.
Pro nanášení barvy na velké plochy nebo pro stříkání lakem, závěrem nebo fixativem se hodí velké technické pistole, které pojmou značný objem barvy. Mají velké trysky (okolo 1-2mm) a paprsek aerosolu lze nastavit do roviny zploštěním pomocí malých vzduchových trysek. Tyto nástroje zaručují rovnoměrné rozptýlení aerosol
DarkArt je internetová prezentace českého výtvarníka Jana Doležálka, pracujícího pod přezdívkou HunteR. S ohledem na charakter jeho tvorby přinášejí stránky informace o kultuře, umění, tvorbě, technikách, životním stylu a významných osobnostech.