Věcí, které budete používat při práci je opravdu mnoho a všechny se popsat nedají, protože každý umělec si vynaleze své vlastní postupy a metody. Proto bych chtěl uvést některé základní potřeby a nástroje a ostatní už nechat na vás.
Nejdůležitější je ateliér – místnost, která má dobré osvětlení pokud možno denním světlem, které neskresluje vnímání barev, jako světla umělá. Ideálním ateliérem je místnost s prosklenou severní stěnou nebo stropem. Ateliér by měl mít i možnost dobrého větrání (viz kapitola o zdraví) a musí mít elektrickou síť a přívod vody. Pokud malujete na motocykly nebo kapoty, budete potřebovat zcela jiný prostor; takový, aby byl přístupný a mohla se do něj bez problému vtáhnout celá motorka. Budeme se ale zabývat spíše uměleckým ateliérem.
Druhou velmi důležitou věcí je kreslící prkno, na které si napnete papír nebo připevníte dřevěnou desku. Toto prkno musí být naprosto stabilní a mělo by umožňovat nastavování různých poloh. Musí být umístěno na dobře osvětleném místě. Okolo prkna byste měli mít poličky nebo stůl, abyste mohli odkládat nástroje a brát jiné. Velmi dobré je namontovat nad prkno odsávač par, který odtáhne většinu nebezpečného aerosolu. Je samozřejmě možné používat klasický malířský stojan, který je ale konstruován spíše pro přímé porovnávání obrazu a předlohy.
Z jednotlivých nástrojů budete potřebovat:
Ostrý nůž s odlamovacími čepelemi (nůž na linoleum) na řezání velkých rovných řezů masek a papíru.
Chirurgický skalpel (ideální jsou skalpely z oční kliniky, vynikají svou přesností), kterým budete vyřezávat jemné masky a šablony. Důležitá je jeho ostrost. I sebemenší vyškubnutí nebo otřep jsou na ploše stříkané takto vyřezanou maskou patrné. Velmi dobré jsou modelářské skalpely s vyměnitelnými čepelemi. Pokud jsou kvalitní, slibují velkou přesnost a čistotu řezu.
Štětce. Budete potřebovat opravdu velkou škálu štětců, které vám usnadní práci. Pořiďte si štětce se syntetickými vláky, tvrdší i měkčí, ploché i do špičky. Na detailní práci si opatřete štětce s kuními chlupy, které se hodí právě na dodělávání detailů. Některé štětce si ponechte na čištění retuše. Nezapomeňte štětce patřičně skladovat, aby vám vydržely co nejdéle, nejvhodnější je nějaká plechovka či nádoba, do které budete štětce odkládat vlasem nahoru.
Pipetky. Velmi potřebné náčiní na přenášení malých množství barev či ředidel přesně tam, kam potřebujeme, bez rizika rozlití. Velmi vhodné jsou jednoduché plastové pipetky, které jsou levné a dostupné ve zdravotnických potřebách a větších drogériích.
Nůžky, tužku, měkkou gumu, gumovací tužku, kružítko, rýsovací pero, pravítka, křivítka, pauzovací papír, šablony se základními tvary, lepící pásky – k tomu snad není co dodávat.
Pro speciální efekty, nebo pro maskování tvarů, které nelze vytvořit šablonou se používá tzv. tekutá maska (paper cement). Je to polymerní roztok latexu ve čpavku a vodě, který může být barevně tónován, aby byl na papíře viditelný. Tento roztok se nanáší štětcem na místa, která mají být maskována proti stříkání. Vrstva se nechá zaschnout a pak se provede příslušné přestříkání. K odstranění masky se používá guma, nebo nehet, kterými se strhne z papíru. Tekutá maska je obvykle ředitelná vodou. Štětec, který jsme použili k nanášení masky se nejlépe čistí obyčejným mýdlem a starým zubním kartáčkem.
Akvarelové pastelky slouží k dodělání detailů, které byste retuší jen obtížně vytvářeli. Používají se hlavně pro dokreslování akvarelů nebo obrazů stříkaných kvaší.
Pro maskování ploch se používají nejrůznější druhy maskovacího papíru, pauzovacího papíru a i speciálního maskovacího filmu. Maskovací film je speciální fólie, která má jistou přilnavost k papírovému podkladu. Masky z ní vyřezané perfektně drží a po odstranění je lze umýt a znovu použít. Tyto fólie jsou dostupné v obchodech pro výtvarníky nebo v reklamních ateliérech. Velmi potřebná je maskovací páska, kterou využijí hlavně umělci, kteří malují na helmy, kapoty atd. Tato páska je běžně sehnatelná v lakýrnických potřebách, má sníženou přilnavost a lze na ni psát.
Pro figurální práce, pro malby na zeď nebo jakékoliv zvětšování z malého formátu na větší je velmi dobrým služebníkem projektor. Pokud převedete předlohu na diapozitiv, tak máte hodně práce usnadněno. Stačí promítnout diapozitiv na místo, na které malujete, obtáhnout důležité linie a pak se již můžete věnovat malbě beze strachu, že jste nezachovali některé důležité poměry velikostí. Tento postup je na jedné straně kritizován argumentem, že nejde o umění a že by měl umělec zvládnout zvětšení malé předlohy nebo nakreslení figury v životní velikosti bez těchto pomůcek. Osobně si myslím, že pro svobodu umění a dosažený výsledek je úplně jedno, jestli projektor používáte, nebo ne. Hlavní je, že se vám práce daří a že je dokonalejší. Malíři by také mohli malovat prsty, ale začali k nanášení barvy používat štětce. Tak proč byste vy nemohli použít projektor? Navíc, pomocí rastru a přenosu čtverec-čtverec lze dosáhnout toho samého, co vám usnadní projektor, ale je to časově náročné a zdlouhavé.