Co, nebo kdo je vlastně Alien 1? Můžeš se představit a něco o sobě říct?
Jistá spojitost s mimozemšťany tu je, ale jaká neprozradím. Alienjedna začal vznikat na střední umělecké škole, od dětství jsem měl velký vztah k hlíně. Pekařina pro mě tedy byla nejistá volba, proto jsem zvolil obor umělecký keramik. Předplatné časopisu Score mi zajistilo i kvalitní zájem o počítače a techniku jako takovou. Do čísla 70 je mám všechny 🙂 (Jasně, SCORE bylo v těch dobách to nejlepší, někde mám plnou bednu těch nádherně barevných kousků se satany na obalech :)) pozn. HunteR) po škole kde jsem si permanentní kresbou vykreslil ruku, jsem se rozhodl že pracovat jako keramik není zrovna to pravé a sehnal práci jako grafik.
Pocházím z Prahy, po přesídlení na venkov kousek od Berouna, přišla změna v návratu zpět do Prahy. V současné době se živím jako grafik ve třetím zaměstnání. Po práci investuji čas a prostředky do svých výtvorů.
Vím, že provozuješ vlastní webovou prezentaci (www.cybernetic-system.com), co tě k tomu vedlo a co na ní lze nalézt?
Chtěl jsem své práce prezentovat na internetu. Po zkušenostech na free webech, už to nešlo jinak než si udělat vlastní doménu a své stránky.
Stránky fungují od roku 2002, dají se zde nalézt mé kresby od roku 1996. Digitální montáže, kresby na tabletu, fotografie, sochy, oleje a mnoho dalšího.
Tvoje tvorba je specifická, můžeš o ní něco říct? Co tě k tomu přivedlo?
Moje tvorba je specifická, dalo by se říci svou dobou ve které se nalézáme. Rozvoj počítačů a všeho digitálního za posledních 20 let je kolosální. Má tvorba s tím vším nějak souvisí, nechávám se tím ovlivňovat. Hodně mých prací vzniká bezprostředně bez přípravy, žádné náčrtky, modeluji/kreslím pocity, postupně nabývají na tvaru, nabalují se další a další vlákna obrazu, mají určitou formu, až v jednu dobu vše skončí a je hotovo.
V tvých pracích se projevuje vliv kybernetiky, mechaniky, biologie, mutace a krom dalších vlivů občas i Aztéků – proč zrovna tohle a jak to do sebe všechno zapadá?
Vliv Aztéků a jiných civilizací amerického kontinentu nepopírám. Speciálně Aztékové a jejich písmo, náhrobky, stavby a náboženství především, to je něco z jiného světa. Nedivím se že pro tehdejší křesťanskou Evropu to byla pecka. Démoničtí indiáni, uctívači tajemných bohů. Díky medializaci panem Dänikenem, a jeho vidinou mimozemšťanů v každé záhadě, která díky seriózní archeologii vlastně neexistuje. Tvojí tvorbu také velice ovlivnily indiánské civilizace. Všechny staré civilizace mají něco tajemného. Vliv kybernetiky a mechaniky souvisí se snem o sestrojení robota v jakékoliv podobě. Svět strojů s vlastním AI je snem, ukázku do této budoucnosti nám zprostředkoval Matrix nebo Terminátor. Otázkou je jestli tato doba má co nabídnout, ať už v pozitivním nebo negativním slova smyslu.
Pracuješ i technikou UV barev nebo pomocí tabletu vytváříš obrazy v počítači, jak se díváš na tyhle méně tradiční techniky, čím pro tebe jsou, proč je používáš?
Mé tvoření souvisí i s hudbou. Po různých hudebních obdobích, na mě několik let působil kladně psytrance. Odtud ta záliba v UV barvách, obrazy vystupující ze tmy, září díky ultrafialovým zářivkám. Touto dekorací se většinou jiné proudy hudby nezabývají. Tvorba na tabletu je zase o něčem jiném.
Je to poměrně mladá technika, v které už se vyskytuje mnoho výborných lidí. Každý má svůj styl, někomu vyhovuje rozmanitost nastavení štětců, jiní preferují rychlé koncepty. Já tablet využívám ke kolorování svých kreseb a nalézání nových rozměrů této techniky.
Máš nějaké oblíbené umělce, nějaké vlivy, které se ti líbí?
Mojí tvorbu a pohled na umění ovlivnilo mnoho umělců. Vezmu to od počátků civilizace.
Starověké říše jako Egypt, Mezopotámie, Indie, říše Amerického kontinentu, severské kmeny. Národy jež po sobě zanechaly budoucnosti svá poselství a tajemství v něm obsažené. S gotikou začíná nová doba umění a architektury spojené s mysticismem. Renesance, doba velkých lidí, kteří pro svou dobu něco znamenali a zanechali mnoho skvělých věcí. Secese mě také docela oslovila, hodně dekorativní styl, ale jinak než třeba u baroka. Zmíním Antonia Gaudího – jeho stavby jsou originální a překonávající dobu. Alfons Mucha – příklad toho jak se může prostý Čech prosadit. Surrealismus. Z modernějších- nemohu opomenout H.R. Gigera, Obrazy Vladimíra Boudníka, Mikuláše Medka, sochy Karla Nepraše, Jaroslava Róny, satirické objekty Františka Skály, animace a snové objekty Jana Švankmajera.
Trochu související otázka – jak se díváš na výtvarné umění obecně? Dá se pozorovat třeba rozdíl mezi naší zemí a zahraničím?
Výtvarné umění, za posledních 20 let je někde jinde než za jedno století.
Stelarc a jeho performance (nemohl jsem si nechat ujít jeho vystoupení na Vítkově v Praze) Švankmajer a jeho surrealistické mutace a animace. Skála a jeho nalezené krásy.
Myslím že rozdíly jsou nepatrné, na celém světě se dá najít něco zajímavého. Jen musí mít člověk jakousi vnitřní deformaci. Pak je buď v ústavu, dělá pěkné obrazy ale nikdo ho nebere vážně, nebo je tam někde venku a má šanci aby ho začali brát vážně. (Van Gogh je výjimka potvrzující pravidlo.)
Chystáš něco zajímavého v oblasti tvé tvorby? Nějakou novinku, změnu, experiment?
Moc toho neprozradím, chystám se na práci s airbrushem. Předělávám svojí Psychovizi-televizi (multimediální objekt)
Plánuji výstavu s Janem Doležálkem 🙂
Ptal se HunteR