“Figure drawing for the comic book artist”
Autor: Glenn Fabry
V roce 2005 jako první vydání vydal Watson-Guptill Publications, NY
ISBN: 0-8230-3145-4
Počet stran: 144
Provedení: Brožovaná, černobílá, obal barevný
Průměrná cena: 14USD
Velikost: 21,5×27,5cm
Hodnocení: 7/10
Kniha Glenna Fabryho je zajímavou příručkou pro všechny kreslíře, kteří potřebují dodat svým postavám pohyb, což nejvíce upotřebí asi autoři comicsů. Glenn je známá postava z comicsového světa, pracoval jak pro DC Comics tak i pro Marvela a jeho práce na sériích jako Preacher, Hellblazer nebo Daredevil je dostatečně známá.
Kniha je černobílá, na silnějším matném papíře, desky jsou barevné, s lakem. Působí tak levným dojmem, skoro jakoby to byla nějaká skripta. Když se podíváme na cenu, zdá se to být jasné. Samotný Fabry tvrdí, že jde vlastně o skicák, ve kterém zachycuje práce svalů na sportovních tělech v nejrůznějších fázích pohybu. Přiznává se, že dříve používal jako model sám sebe, ale protože je hubený s nedostatečnou muskulaturou, upustil od toho. Knihy anatomie pro výtvarníky podle něj také problém konstrukce těla pro comics neřeší,protože vysvětlují převážně strukturu a anatomii, ale na funkčnost a deformace těla v pohybové sekvenci se už nezaměřují. Přitom nakreslit tělo v pohybu správně, je v comicsu základ. Ani fotografie modelů nebo kulturistické časopisy mu nestačily, protože fotografie v nich jsou většinou pózy a jsou dost statické. Proto si koupil sadu videokazet s nejrůznějším cvičením a každý den kreslil podle stopnuté obrazovky daného cviku. Každý den, než šel do práce skicoval 15 minut a druhý den se posunul o kousek dále. Vytvořil tak velikou řadu skic různě fázovaného pohybu, skrz než porozuměl jeho zákonitostem. Zničil při tom dva videorekordéry. Svoji práci označuje za přínos pro pochopení pohybu a hry svalů, ale nyní již dělá studie postav pomocí počítačového programu Poser.
V knize tedy najdete velkou spoustu kreseb lidského těla, které ukazují svalstvo a to, jak tělo vypadá v prostoru v jednotlivých fázích pohybu. Zdálo by se to jako výborná pomůcka, ale… Problém podle mě spočívá v několika věcech. Zaprvé jde hlavně o kresby sportovců – tedy kulturistů a dívek z aerobiku atd. Proto jsou pohyby sice opravdu zajímavé, ale stále dost sportovní, proto pokud hledáte inspiraci pro kresbu nějaké postavy v pohybu, tak se vám může stát, že si nakonec z pěti stránek vyberete jednu a stejně to nebude ono… zkrátka jde sice o pohyb, ale sportovní. Druhou věcí je Fabryho styl, který musíte od začátku dokázat filtrovat, protože jinak vás jeho kresba strhne a budete v jejím rámci dělat chyby. Co to vlastně znamená? To, co je Fabrymu známé pouze naznačí, protože jde pořád o skicu. Nicméně úplný začátečník, který anatomii dobře nezná se tohoto náznaku může chytit a po čase zjistí, že ve skutečnosti jsou na tom místě svaly další, případně že v rámci skici jsou zjednodušené. Díky tomu si může udělat špatné návyky při kresbě postav a realističnosti svalů. Na obranu Glenna musím říct, že se snaží svalstvo prokreslit velmi značně, takže ve spolupráci s anatomií pro výtvarníky by neměl mít člověk problém rozlišit, co “touhle boulí a touhle linkou” autor myslel. Toho se týká i třetí problém – kniha nenahrazuje anatomii a bez dokonalého studia statické anatomie to stejně nejde. Největší hodnotu má tato práce pro samotného Fabryho, který při kreslení musel vše sledovat, pochopit a nakreslit. Proto pro čtenáře je tento efekt mnohonásobně nižší, protože už v podstatě konzumuje předžvýkaný Fabryho materiál a naučí se toho mnohem méně.
Kniha je velmi dobrým doplňkem při studiu pohybu a kresbě lidského těla, ale určitě v kombinaci s anatomií a studiemi podle živých modelů. Dobrá může být i pro animátory, kteří mohou pochopit, jak se tělo v jednotlivých fázích pohybu chová. Skici jsou jasné, ostré, mnohdy s prokreslenými stíny a svaly, Fabryho profesionalita je zřejmá. Cena, za kterou se dá kniha sehnat je opravdu nízká, proto se rozhodně vyplatí ji koupit a dobře prostudovat.