V roce 2008 vydal Design Studio Press
ISBN: 1-933492-25-2
Počet stran: 128
Provedení: Lepená, vázaná, brožura
Průměrná cena: 20USD
Velikost: 23×23cm
Hodnocení: 9/10
Před nějakou dobou jsem informoval o přípravách vydání monografie francouzského výtvarníka Nicolase Bouviera, který je známý také pod svou přezdívkou Sparth. Knihu mám už nějaký ten pátek doma, takže jsem se rozhodl udělat krátkou recenzi, která by mohla zajímat Nicolasovy příznivce, ale i fanoušky concept artu nebo ilustrace obecně – Spart totiž dělá i ilustrace na obálky knih, často pro své přátele a vydavatele ve Francii.
Structura vyšla u vydavatelství Design Studio Press ve variantě s pružnou vazbou, ale i s pevnými deskami. Provedení paperbacku je klasicky ošemetné, i když jsou jednotlivé sady listů prošité a nalepené, obálka se odlepí skoro samovolně po pár otevřeních. Je to klasický nešvar tohoto způsobu vázání, kde může být i na vině bídné lepidlo a tak člověku nezbývá, než si povzdechnout (a nebo vzít disperzní lepidlo a vazbu si opravit). Kniha je vytištěna a zpracována v Číně (jako drtivá většina těchto knih), tisk je kvalitní, papír je příjemná lesklá křída, která dodává tisku potřebnou brilanci.
Kniha měla v původní prapagační kampani jinou obálku (troufám si tvrdit, že přítažlivější). Nicméně i ta, která je nakonec použita je příjemná. Předmluvu knihy napsal Lou Anders a úvodním slovem přispívá i sám Sparth. Podobně, jako kdekoliv jinde na webu vysvětluje svoje nápady a přístup zkušenostmi, které získal cestováním, pozorováním různých míst, různých kultur, různých lidí. Zážitky z cestování považuje za podhoubí, ze kterého rostou kořeny fantazie každého kreativního jedince. Jeho skromný přístup je patrný nejen z tohoto úvodu, ale z celé knihy. Ilustrace totiž postrádají okázalou nabubřelost a barevný řev, parafrází by se dalo říct, že nejde o filmový plakát na nejposlednější módní superhrdinský nebo upírský film, ale spíše na poctivou sci-fi nebo dokonce verneovku. Sparth používá tlumenější tóny, výrazné barvy mu slouží pro kontrast v ilustraci.
Práce nejsou poskládány chronologicky, oscilují mezi knižními obálkami, koncepty, ilustracemi a osobní tvorbou. Je nutno podotknout, že ten, kdo Spartha sleduje a jeho práce si z internetu stahuje, nebude knihou příliš překvapen. Structura obsahuje totiž drtivou většinu jeho ilustrací, především z let 2003 – 2007. To samozřejmě nijak neubírá kvalitě knihy a faktu, že je příjemné mít autorovy ilustrace v papírové podobě v knihovně.
Neuspořádanost je zastoupena i v grafice, lépe řečeno v poskládání a formátech jednotlivých ilustrací. Stránky nemají systém a předkládají různé formáty prací, sdružené maximálně podle určitého projektu, na kterém autor zrovna pracoval. Někdy je ilustrace přes celou stránku čtvercového formátu, jindy je strana pokryta mnoha výřezy. Někdy se tak stane, že je např. v případě širokoúhlého záběru celá spodní polovina stránky bílá a vypadá nedořešeně. Na druhou stranu ilustrace pak lépe vyniká a kniha má prostoru dost. Ve Struktuře najdete i několik ukázek, takzvaných step-by-step ilustrací, kdy autor zachytil jednotlivé kroky ve své práci. Nelze od toho očekávat nějaký výrazný výukový potenciál, ale Sparth tak odkrývá roušku své techniky i pro ostatní, převážně pro laiky. Je pak trochu pochopitelnější, jakým způsobem jeho fantastické ilustrace vznikají.
Sparth pracuje specifickou technikou vrstvení, samozřejmě v digitálním prostředí počítače, prostřednictvím grafického tabletu. Některé práce jsou i klasické, tedy tužkou. Nicméně digitální malba a kresba dávají autorům v řadě oblastí nebývalou svobodu a Nicolas ji využívá, kde se dá. Jen tak dává vzniknout uvolněným ilustracím, kde se prolínají figury s nejrůznějšími stroji, roboty, loděmi a konstrukcemi. Pokud nejde vyloženě o koncepty, např. do hry Assassin’s Creed atd. kde se požaduje přesná vizuální informace, používá Nicolas zmiňovanou metodu vrstvení, podobně jako třeba jeho kolega David Levy nebo řada dalších autorů. V principu jde o to, že autor na sebe vrství v grafickém editoru různé fotografie nebo textury (Sparth často na webech říká, že si textury maluje sám) za účasti velmi efektivních algoritmů mezi nimi, což způsobuje různé prolínání jen určitých barevných fragmentů. Už slyším, jak se nadechují kritici digitální malby, aby vyřkli svůj pomýlený argument o tom, že malba prostřednictvím PC není dílo člověka. Pro ty ostatní, kteří mají ochotu poslouchat mohu říct, že ten guláš, který tímto prolínáním vzniká, je čitelný pouze pro osoby s kreativním viděním. To znamená, že bez šikovného člověka nic samo o sobě nevznikne. Spart přistupuje k této materii svým způsobem, skoro by se dalo říct, že až sochařsky, kdy různě vznikající strutkuru upravuje, přemalovává, přidává a ubírá, až se blíží jeho představám. Z podivného útesu pak vznikne kosmická loď, nebo z hromady kruhů a siluet lešení se zhmotní přistávací plošina s raketou a vesmírnými cestovateli. Fantazie, to je ta esence a samozřejmě schopnosti kvalitního řemeslníka – to jsou devizy, které Sparthovi rozhodně nechybí. Spolu s používáním autorských štětců, což jsou nejrůznější šablony a patterny, používané pro kreslení tvarů, dokáže svou malovanou strukturu posunout ještě dále. Různé vzorky, překrývající se plochy, či konstrukce, pak vedou k tvorbě vlastní ilustrace, která svou prokresleností končí přesně v těch místech, kde je třeba.
Kniha slouží jako prezentace Nicolasovy práce, shrnuje jeho více než desetileté působení v oboru a doufám, že dává základ sérii dalších knih, které budou postupně jeho práci mapovat. Samotná kniha je kvalitně vytištěná, obrázků a ilustrací je spousta, text, kromě úvodu a popisků prakticky žádný. Se svou nízkou cenou se stává kniha povinností pro všechny fantasty, obdivovatele concept artu, ilustrátory, ale prostě i pro lidi, co se jen rádi brouzdají výtvory něčí fantazie. Jediné malé mínus, které je možné si odmyslet, může být již zmíněná známost všech otištěných prací. Soukromě jsem doufal, že se třeba objeví nějaké skryté šuplíkové práce, nebo cokoliv, co jsem ještě neviděl. Lidem, kteří tuto oblast tak pečlivě nesledují, to ale nemusí vůbec vadit a mohou obdivovat Nicolasovy ilustrace, protože je uvidí třeba poprvé.