Vzhledem k zaměření těchto stránek budu konkrétnější a prozradím, že jde o ceny knih pro výtvarníky, designery, architekty a další kreativce.
Nabídka českých knihkupectví je vcelku slušná – myšleno tuzemské, nebo přeložené zahraniční tituly. Ovšem v některých oblastech je zoufale chudá, a to většinou v takových, které jsou u nás málo známé nebo špatně zpracované, přitom jde o dost důležitá odvětví, jako je např. grafický, interiérový nebo průmyslový design, nebo specializované publikace úzce zaměřené na konkrétní tvorbu, např. digitální malbu atd. Dalo by se říct, že taková literatura je odborná, a proto je po ní nízká poptávka, a proto se také vydavatelství zrovna nepřetrhnou, aby nabídku rozšiřovala. Nicméně, situace se pomalu, ale jistě zlepšuje, vycházejí tu lepší, tu horší lokalizace zahraničních publikací. Obchodní knihkupecké řetězce, ale už i jednotlivá knihkupectví se snaží do nabídky podobné knihy dostat a to je jistě dobrá snaha.
I přes dost špatnou tuzemskou jazykovou úroveň si svoje místo na trhu našly cizojazyčné knihy, zvláště v angličtině a němčině. Dováží se jich jen malé procento, ale i tak dokáží člověka připoutat k regálu na dobu, která může některým prodavačkám připadat až podezřelá. A právě tyto knihy jsou středem našeho zájmu a tématem tohoto článku.
Samotné knihy snad ani tak ne, jako jejich ceny. Budete hodně překvapeni, když zjistíte, že skoro všechny knihy kreativního zaměření v angličtině jsou nehorázně předražené? Myslím, že ani ne, ale osobní setkání s touto zlodějinou může pro člověka znamenat šok. Předražení činí nejčastěji 100%, někdy i závratných 200%. Vzhledem k tomu, že většina těchto knih je americké produkce a je tištěna v Asii, může zřejmě za vyšší ceny politika EU, ale z velké, patrně většinové, části také nenažranost a drzost prodejců.
Pro běžného občana je dost těžké toto předražení odhalit, protože nemá s čím porovnat, maximálně mezi jednotlivými knihkupectvími. Naštěstí existuje internet a obrovská paleta možností, co a jak přes něj koupit. Řada lidí zjistila, že nákup po internetu je jednou z nejlepších metod, jak k sobě dostat nedostatkové zboží za příznivou cenu. Tuto cestu stále ale využívá jen zlomek zákazníků. Kdyby tomu bylo jinak, možná by se situace začala měnit. Již řadu let nakupuji skrz internetové obchody, převážně literaturu. Důvod je prostý – cena je o dost nižší, než u nás, a to i když se k ní připočte doprava, případně DPH uvalená celníky.
Rozdíl je často i v přístupu a kvalitě. Není tomu tak dávno, co jsem v pražském knihkupectví Luxor na Václavském náměstí objevil zajímavou knihu o speciálních filmových efektech. Tvrdá vazba, spousta textu, fotografií, informací, velký formát, kvalitní provedení, samozřejmě v angličtině. Ke koupi byly dva kusy, velmi poničené, jestli zákazníky, to se mohu jen domnívat – obálky potrhané, pomačkané stránky, moře otisků prstů – i v antikvariátu by se po téhle knize některé její kolegyně dívaly s despektem. Nicméně, prodejce knihu nabízel za neuvěřitelných 1999,- Kč. Její reálnou cenu vzhledem k opotřebení jsem odhadnul tak na 700,- Kč. Pro zajímavost jsem si vyhledal tento titul v databázi největšího knihkupeckého portálu na světě – na Amazon.com. Nestačil jsem se divit, když jsem uviděl cenu méně než poloviční. Neváhal jsem a knihu objednal, včetně další tematicky podobně zaměřené knihy, kterou Luxor nabízel za 1000,- Kč, Amazon.com za nějakých 500,- Ve výsledku jsem obdržel zcela nové, ještě ve folii zavařené knihy, s poloviční cenou. S trochou škodolibosti musím říct, že ony dva poničené kusy se v Luxoru nabízejí stále a nikdo o ně nejeví zájem.
Bohužel, k mé škodě jsem na tento “incident” zapomněl a po čase opět v Luxoru nakoupil, tentokráte knihy o grafickém designu, co kniha, to slušných 1200,- nebo 1400,- Kč. Už když jsem jimi listoval, tak jsem dost pochyboval o jejich ceně, protože tyto knihy nejsou ničím jiným než řadou fotografií, s minimem textu, slouží jako brainstorming nebo inspirační zdroj. Dech mi vyrazilo srovnání s Amazon.com, kde ty samé tituly stály o polovinu, někdy i dvě třetiny méně, než v Luxoru. Srovnání cen s Kanzelsbergerem nebo Slovartem
K nákupu z Amazon.com přitom stačí tak málo – kreditní karta a internetové připojení. Knihu samozřejmě nebudete mít hned (pokud si nechcete připlatit za rychlejší doručení), ale počkat si třeba 14 dní se opravdu vyplatí.
Nejsem příznivce nákupů s podtextem nejnižší ceny. Ale taky se nechci nechat systematicky okrádat, pokud se proti tomu mohu nějak bránit. Tento způsob nabídky pak dělá z vcelku běžných a potřebných knižních titulů jakési nadstandardní luxusní zboží, co se kupuje k význačným příležitostem a záměrně se na něm nechává cenovka, aby si obdarovaný uvědomil, nakolik si jej ceníme. Lidé, kteří by přitom knihy z tohoto odvětví potřebovali k práci či studiu a nemají zrovna na rozhazování, si takové knihy nemohou dovolit a tak často ztrácejí pojem o tom, co se v oboru děje, jaké jsou nové motivy a postupy. Cenu neobhájí ani omílané pravidlo nabídky a poptávky. Obcházím knihkupectví pravidelně a většina knih leží v regálech měsíce, roky. Přitom poptávka by byla, ale ceny, které neodpovídají skutečné hodnotě knihy ji spolehlivě umlčí. vyšlo na stejno, kartel knihkupců tedy drží ceny nahoře kolektivně. Kniha, co stála na Amazon.com něco kolem dvou stovek stála v Luxoru již pět set a v regionálním knihkupectví s technickou literaturou dokonce 700,- Kč! I když bych přistoupil na knihkupecké litanie o ceně za dovoz, skladování, clech, dph a dalších cenách, tak nikdy nemohu souhlasit, že cenu knihy vyženou o 100% nahoru (a to ani neberu v úvahu marži obchodníka). Z celé této situace tedy vychází jeden závěr – tyto knihy jsou předražené, a to dost výrazně. Na mnou zakoupených knihách mě prodejce “natáhl” o několik tisícovek, což pro mě znamenalo, že místo pěti knih jsem jich mohl mít klidně třeba osm. Následovalo okamžité vrácení knih zpět, a i když se to neobešlo bez komplikací, dostal jsem svoje peníze. Vybrané tituly s několika dalšími jsem opět objednal na Amazon.com za skoro stejnou cenu, kterou jsem předtím nechal v Luxoru. Pro příště jsem poučen, a poučení šířím dál, že tyto a podobné tituly nemá smysl v ČR vůbec kupovat, pokud nemáte nějaké zvláštní potěšení z toho být okraden.