“A Visual Reference for Artists”
Autor: Mark Simon
V roce 2005 jako první vydání vydal Watson-Guptill Publications, NY
ISBN: 0-8230-1671-4
Počet stran: 256
Provedení: Brožovaná, černobílá, obal barevný
Průměrná cena: 13USD
Velikost: 23x27cm
Hodnocení: 5/10
Tato poměrně “tlustá” kniha není ničím jiným, než fotografickou referencí pro výtvarníky. Nic jiného od ní nečekejte, žádná příručka “Jak kreslit obličej” se nekoná. To ovšem neznamená, že by nestála za pozornost.
Jak to vypadá uvnitř? Základní dělení knihy je podle věku modelů. Začíná na věku dvacet let a končí na 83 letech. Věk stoupá většinou po roce, ale někdy pár let přeskočí, nicméně důležitá období, kdy se lidská tvář věkem mění jsou zde zachycena. Každý model má k dispozici tři stránky knihy, plus jednu stránku, kde je ukázka práce inspirované některou z fotek modelu. Stránky s fotografiemi obsahují vždy 16 fotek (4×4), jejichž velikost je něco kolem 5x4cm.
Část s fotografiemi podle věku zabírá většinu obsahu knihy. Předchází jí krátký úvod, pár slov o autorovi a několik sad fotografií lebky a lebky se základním svalstvem. Za hlavní částí knihy najdeme sekvenčně nasnímané obrázky při několika expresivních projevech dvou modelů, které následují na několika stranách fotografie líbajícího se páru. Dále najdeme kapitolu, ve které jsou detailně zabrána ústa osob v různém věku, která vyslovují různé hlásky, tedy reference pro studii úst při řeči. Úplně posledním oddílem knihy je několik stran věnovaných pokrývkám hlavy a brýlím, je zde několik modelů s různými čepicemi, přilbami a klobouky. Tím kniha Facial Expressions končí.
Jak kniha působí? Trochu rozpačitě. Všechny fotografie v knize jsou černobílé, tištěné na obyčejném papíře. I přes to si zachovávají potřebný kontrast i detail, takže jejich kvalita coby referencí je celkem dostatečná. I ve zmiňované velikosti cca 5x4cm jsou obrázky dostatečné pro zhotovení studie nebo skici. Největší problém knihy je podle mého názoru její dělení. Tuto referenci si autor kupuje proto, že chce nastudovat výrazy lidí při konkrétních pocitech a projevech. Proto je logické dělení právě podle těchto expresí, nikoliv podle věku. Hledání v knize se díky tomu stává spíše náhodným, místo toho, aby si člověk vyhledal například heslo “pláč” a pod ním by byly příslušné fotografie, odstupňované třeba podle věku modelů. Škoda, je to čistě koncepční chyba, která by knize přidala na použitelnosti. Co se týká modelů, jde o celé spektrum ras, nicméně přeci jen je zřejmé, že modely pocházejí z USA, protože chybí například etnika Austrálie nebo Tichomoří. Ale i tak je pokrytí typů a ras docela slušné, vezmeme-li v úvahu rozsah knihy. Ukázky prací různých autorů podle konkrétní fotografie modelu jsou spíše pro legraci, někoho možná i vyděsí. Na mě osobně působí dojmem, že pro takovou “čmáranici” nebylo nutné sledovat nějakou referenci. Jde však jen o takovou “vatu”, se kterou se výtvarník nemusí zabývat a může se soustředit na studování lidských obličejů v různých fázích projevu.
Kniha je dobrým doplňkem anatomie a podrobnějších titulů o výrazech obličeje, její náplní je čistě fotografická reference obličejů různých lidí při různých projevech a tento obsah je naplněn velmi slušně. Kniha najde uplatnění hlavně u začínajících výtvarníků, kteří potřebují systematičtější soubor fotografických referencí pro svoje studium. Při své nízké ceně se určitě vyplatí si ji pořídit.