“Člověk, zvířata, srovnávací studie”
Ilustrace: András Szunyoghy
Text: György Fehér
Z anglické verze Anatomy Drawning School (Könemann Verlagsgesellschaft mbH) vydalo nakladatelství Slovart, v roce 1999 jako první vydání.
ISBN 80-7209-180-8
Počet stran: 604
Provedení: Vázaná, tvrdé desky s potiskem, lepená a vázaná, obal
Průměrná cena: 900,- Kč
Velikost: 28,5x32cm
Hodnocení: 9/10
Tato obří a nepřehlédnutelná kniha je v amatérských kruzích považována za to nejlepší, co pro výtvarníky na našem knižním trhu vyšlo. Ale je to tak doopravdy?
Kniha přináší výtečné a neuvěřitelně “lidské” ilustrace Maďara Andráse Szunyoghyho, který je považován za mistra v oboru. Ilustrací je obrovské množství a blíží se k číslu 1200. Kresby a studie se opírají o skutečnou lékařskou anatomii tak silně, že občas člověk váhá, zda drží v ruce knihu pro výtvarníky. První kapitolou hned po úvodu je Škola kreslení. Účelem této kapitoly je patrně seznámit čtenáře se základními pravidly kresby. To ovšem působí poněkud divně – kniha není určená pro čtenáře v pravém slova smyslu, neboť textu je v ní opravdu poskrovnu. Tudíž patrně nebude vychovávat laiky a bude určená pro zkušenější kreslíře, kteří potřebují kvalitní příručku anatomie. Ale pokud je opravdu takto cílená, vyznívá kapitola Škola kreslení přinejmenším rezervovaně. Ani začátečník, ani zkušenější kreslíř se z ní mnoho nedozvědí a například v porovnání s Loomisovou anatomií je to doslova ubohé. Zatímco Loomis čaruje desítky obličejů z nejrůznějších úhlů, zde se musíme spokojit jen s několika ukázkami. Neméně citelnou chybou je i to, že Loomis dokonale rozkresluje postup při kreslení, ukazuje poměry, vodící čáry, perspektivu, zkrátka cokoliv, co je ke konstrukci potřeba, omezuje se Anatomie pro výtvarníky na pár schémat, která jsou spíše ukázkou kreslířského umění pána Szunyoghyho, než návodem, kudy a jak tužkou postupovat. Takže první kapitola je spíše naprostým znalostním minimem, které ale samo o sobě silně postrádá praktické návody a omezuje se na ukázky.
Stěžejní kapitolou knihy je Anatomie člověka. Ta je provedena naprosto dokonale, pokud stále bereme knihu jako materiál pro kreslíře, kteří už mají postavu v oku a chtějí spíše věrně zachytit svaly nebo kosti. Anatomie tradičně postupuje od kostry s jednotlivými kostmi přes svaly až k orgánům jakými jsou třeba oko nebo ucho. Rozkreslení jednotlivých detailů je opravdu obrovské a každá kůstka je zde zmapována z několika různých úhlů. Podle spousty kreseb a ukázek není problém nakreslit jakoukoliv kost v těle nebo zachytit velmi věrného kostlivce. Všechny svaly i kosti jsou pečlivě označeny a pojmenovány, takže výtvarník získá dokonalý přehled o anatomii i z tohoto hlediska. Tato anatomie je tedy tím nejlepším, co lze vidět, i když je z ní trošku cítit spíše lékařský pohled než výtvarný. Druhou částí knihy je kapitola Anatomie zvířat. Zde jsou představeny anatomie koně, psa, kočky, prasete, opice, ovce, medvěda, jelena, krávy, velblouda a lva. Vše se opět nese v duchu precizní kvality předchozí kapitoly o lidské anatomii. Zvířecí skelety nebo muskulatura jsou rozkreslené velmi kvalitně a přehledně. Konečně se snad přestanou objevovat kresby koní s velkými hlavami nebo podivně pokroucenýma nohama. Anatomie ukazuje zvířata i v jejich typických postojích nebo ve fázích pohybu. To je naprostá nezbytnost, aby byl kreslíř schopen zachytit tvora živelně a reálně. Na závěr kniha obsahuje Srovnávací studie, což jsou série kreseb, které srovnávají anatomie jednotlivých tvorů.
Celkově vzato je kniha velmi precizním a kvalitně zpracovaným přehledem anatomií člověka a nejdůležitějších živočichů. Kresebně nelze nic vytknout, vše je dokonalé. Ale musíme si uvědomit, že jde skutečně o anatomii a ne o příručku “Jak kreslit lidskou postavu”. Proto je zde minimum vysvětlujícího textu nebo návodů. Kniha předkládá holá fakta a vše ostatní nechává na umělci. Neobsahuje žádné popisy jak kreslit, jak tvarovat postavu nebo obličej, jak si načrtnout perspektivu a správně do ní postavu umístit… Od toho tu jsou ale jiné knihy. Tato publikace předvádí ve velké velikosti skici a kresby tak, aby je mohl umělec použít a ne se ptát, jak je vytvořit. Druhou malou výtku si zaslouží kniha jako objekt – je vskutku obrovská a dosti těžká, což je dosti na obtíž při práci, těžko si ji jen tak někam opřete, abyste podle ní mohli malovat. Možná by bylo lepší knihu rozdělit na víc dílů, které by byly “mobilnější”. Ale i to se dá vyřešit. Existuje spousta Anatomií pro výtvarníky, ale tato je jedinečná. Pokud společně s ní seženete i anatomii Andrewa Loomise, máte vše, co pro práci potřebujete.